AES: JPJ keluarkan 1,268 saman sejak 1 Sept lalu

AES: JPJ keluarkan 1,268 saman sejak 1 Sept lalu

Sejak mengambilalih kesemua operasi kamera Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS) bermula 1 September lalu, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengeluarkan sejumlah 1,268 saman trafik. Ia membabitkan kesalahan had laju (1,121 saman) dan kesalahan lampu isyarat (147 saman).

Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook, operasi ini melibatkan penguatkuasaan kesalahan yang dirakam melalui kamera bagi dua kesalahan iaitu memandu melebihi had laju dan tidak mematuhi lampu isyarat merah. Pengambilalihan oleh JPJ itu meliputi penguatkuasaan bagi pengoperasian ke atas 45 buah kamera AWAS yang terdiri daripada 29 kamera bagi kesalahan memandu melebihi had laju dan 16 buah kamera bagi kesalahan tidak mematuhi lampu isyarat merah, laporan Bernama

“Pada masa yang sama terdapat dua lokasi lagi dalam proses mendapatkan kelulusan pemasangan daripada pihak berkuasa tempatan iaitu satu lokasi bagi kesalahan memandu melebihi had laju dan satu lokasi bagi kesalahan tidak mematuhi lampu isyarat merah,” katanya.

Anthony berkata, secara keseluruhannya sehingga akhir tahun ini, JPJ akan menguatkuasa kesalahan AWAS di 47 lokasi. Beliau turut menekankan bahawa tujuan utama pemasangan dan penguatkuasaan kamera AWAS adalah untuk mendidik dan menjaga keselamatan pemandu khususnya apabila mereka memandu di zon operasi kamera AWAS.

AES: JPJ keluarkan 1,268 saman sejak 1 Sept lalu

“Untuk pengetahuan, semua lokasi yang telah dikenalpasti ini adalah jalan yang mempunyai risiko tinggi berlakunya kemalangan jalan raya,” katanya.

Dalam pada itu, kerajaan hanya akan mempertimbangkan untuk menambah lokasi pemasangan dan pengoperasian kamera ini sekiranya terdapat keperluan dan semua pihak boleh mencadangkan lokasi yang sesuai untuk dipasang dengan kamera AWAS. Beliau berkata, tiada pengecualian atau pengurangan bayaran kompaun akan diberikan untuk semua saman yang dikeluarkan bagi kesalahan AWAS mulai 1 September 2018.

“Orang Yang Kena Saman (OKS) akan diberi tempoh kompaun selama 60 hari dengan kadar kompaun RM300 dan pada masa yang sama mata demerit akan dikenakan apabila kompaun ini dibayar. Sekiranya OKS tidak menyelesaikan kompaun yang ditetapkan, kes ke atas OKS akan didakwa di mahkamah dan jika OKS masih gagal hadir ke mahkamah seperti yang dikehendaki, mereka akan disenarai hitam dan dihalang daripada melakukan apa jua transaksi serta urusniaga di JPJ sehinggalah kes ini diselesaikan,” ujarnya lagi.

Jelasnya tindakan untuk menyenarai hitam ini akan dilakukan menurut peruntukan di bawah Seksyen 17(1d), 29(1A) dan 119(B) Akta Pengangkutan Jalan 1987. Namun sekiranya OKS memilih untuk menyelesaikan kesnya di mahkamah, jika disabitkan mereka boleh didenda tidak kurang daripada RM300 dan tidak melebihi RM2,000 dan pada masa yang sama mata demerit akan dikenakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required