Ford bakal hentikan 24,000 pekerja dan produksi model Mondeo bagi pulihkan perniagaan di Eropah

Ford bakal hentikan 24,000 pekerja dan produksi model Mondeo bagi pulihkan perniagaan di Eropah

Ford bakal menghentikan 24,000 pekerjanya dan turut akan menggugurkan produksi berberapa model seperti Mondeo dalam usahanya untuk memulihkan kembali perniagaannya di Eropah, lapor Sunday Times.

Penganalisa Morgan Stanley berpendapat bahawa Ford akan mengurangkan 12% dari keseluruhan 202,000 tenaga kerjanya, kebanyakkannya dari operasi mereka di Eropah. Syarikat berkenaan mempunyai 12,000 pekerja di kilang yang terletak di UK, R&D, pentadbiran dan juga jaringan pengedar.

Selain Mondeo, Ford juga berkemungkinan akan menamatkan produksi untuk model Galaxy dan S-Max bagi mendapatkan lebih keuntungan dari model-model crossover dan SUV, menurut penerbitan tersebut lagi dengan memetik sumber yang rapat dengan isu berkenaan. Ford juga mungkin akan menutup sebahagian pengedarnya, namun belum jelas adakah ia akan turut melibatkan operasinya di luar Eropah.

Ford rugi US$73 juta di Eropah antara April dan Jun lalu kerana permintaan terhadap model diesel merudum dan barisan model yang dilihat tidak memberangsangkan, tambah Times. Ford turut berhadapan dengan ketidaktentuan akibat Brexit, yang mungkin akan menyebabkan tarif yang lebih tinggi dikenakan terhadap kereta dan komponen yang diniagakan antara UK dan Eropah.

Sebelum pelan pemulihan dimuktamadkan dalam masa berberapa bulan akan datang, Ford mungkin akan membawa berberapa unitnya di Eropah untuk bekerjasama dengan pesaingnya, seperti Volkswagen. Presiden Ford Eropah Steven Armstrong menyatakan bahawa syarikatnya kini sedang menumpukan untuk “menyerang kos secara agresif, mengimplementasikan fasiliti serta keberkesanan program produk bagi mengurangkan kos material, dan juga keamatan modal di Eropah,” menurut laporan tersebut lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required