Volvo 360c – kereta konsep elektrik autonomous mahu cabar pengangkutan udara, boleh berkomunikasi

Volvo 360c – kereta konsep elektrik autonomous mahu cabar pengangkutan udara, boleh berkomunikasi

Volvo telah menunjukkan satu konsep kenderaan autonomous baru yang mahu mencabar penggunaan pengangkutan udara untuk jarak dekat terutamanya dalam jarak sekitar 300 km. Ia digelar sebagai 360c, dan melibatkan sebuah kenderaan tanpa pemandu, autonomous sepenuhnya dan dikuasakan oleh elektrik sepenuhnya.

Melalui kenderaan ini, Volvo memberitahu, pengguna boleh menikmati keadaan seperti kabin kelas pertama sepanjang perjalanan, dan boleh mengelakkan kesukaran di lapangan terbang seperti melalui pemeriksaan, beratur panjang, sempit dan sebagainya kerana ia boleh datang terus ke rumah untuk mengambil penumpang dan memandu mereka ke destinasi.

Disebabkan ini adalah sebuah kenderaan elektrik autonomous sepenuhnya tanpa pemandu, bahagian dalamnya tidak mempunyai stereng dan lebih luas. Untuk pengenalan, Volvo telah menunjukkan empat potensi bagaimana bahagian dalam ini boleh diubah, iaitu untuk penggunaan sebagai tempat tidur, pejabat bergerak, ruang tamu ataupun ruang hiburan.

“Kenderaan autonomous mempunyai kecenderungan untuk menjadi platform menunjukkan teknologi berbanding visi bagaimana orang boleh menggunakannya. Tapi, Volvo adalah satu jenama yang memberikan lebih fokus kepada manusia. Kami memberikan fokus kepada kehidupan seharian pelanggan dan bagaimana mahu menjadikannya lebih baik. Model 360c ini adalah salah satu daripadanya,” kata timbalan presiden kanan bahagian rekaan Volvo Cars, Robin Page.

Selain daripada itu, model 360c ini juga menjadi platform untuk Volvo menunjukkan bagaimana sistem komunikasi kenderaan autonomous dengan kenderaan biasa lain dapat dipertingkat. Ia boleh mengeluarkan bunyi, warna, visual, pergerakan dan gabungan aksi ini untuk menunjukkan pergerakannya kepada pengguna jalan raya lain. Walaubagaimanapun, ia tidak akan mengeluarkan arahan atau perintah kepada pengguna lain.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required