Amaran terakhir buat pemilik Honda, Subaru dan Mazda yang belum tukar beg udara Takata – Loke

Amaran terakhir buat pemilik Honda, Subaru dan Mazda yang belum tukar beg udara Takata – Loke

Kerajaan telah memberikan amaran terakhir buat hampir 80,000 pemilik kenderaan Honda, Subaru dan Mazda yang masih belum menukar beg udara Takata yang bermasalah, laporan Malaymail.

Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook berkata, ini kerana ketiga-tiga pengeluar kenderaan terbabit kini memiliki bekalan beg udara yang mencukupi untuk menampung kempen panggilan balik tersebut.

Tambahnya lagi, pemilik kenderaan terbabit diberikan masa kurang dua bulan untuk menukar beg udara masing-masing, jika gagal berbuat demikian, kebarangkalian mereka akan disenaraihitamkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

“Saya telah meminta syarikat berkenaan untuk menghantar notis peringatan terakhir dalam tempoh dua minggu ini. Selepas itu, JPJ akan mengeluarkan Notis 114 untuk memanggil pemilik kenderaan berkenaan bagi mengemaskini status kenderaan masing-masing. Jika ada yang mengabaikan notis berkenaan selepas tempoh sebulan, kita akan memulakan proses menyenaraihitamkan, di mana mereka tidak boleh memperbaharui cukai jalan masing-masing,” tegasnya.

Loke turut berkata tempoh tambahan antara dua hingga tiga bulan telah diberikan kepada pemilik kenderana BMW, Mitsubishi, Nissan dan Toyota kerana buat masa ini pusat servis berkenaan kekurangan bekalan.

Beliau menegaskan bahawa kerajaan tidak bermaksud membebankan rakyat tetapi ini adalah “jalan terakhir” untuk memastikan keselamatan pemandu yang kenderaannya masih dipasang dengan beg udara yang dikeluarkan oleh Takata.

“Ia bukanlah membebankan pemilik untuk menukar beg udara terbabit, malah ia adalah percuma dan hanya mengambil masa sekitar dua jam untuk menyelesaikannya. Jika kita tidak ‘mengugut’ mereka dengan perkataan ‘menyenaraihitamkan’ ini, mereka tidak akan berbuat demikian. Mereka harus sedar, ini adalah demi keselamatan masing-masing, bukannya kesukaran untuk memperbaharui cukai jalan,” tambahnya lagi.

Loke turut mendedahkan sejak 26 Jun lalu, kerajaan telah membelanjakan sebanyak RM1 juta untuk menghantar notis makluman kepada 408,551 pemilik kenderaan yang terlibat namun hanya 70,853 daripadanya yang mematuhi permintaan kerajaan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required