Marshal konvoi tiada kuasa lencongkan trafik – PDRM

Marshal konvoi tiada kuasa lencongkan trafik – PDRM

Menerusi laman Facebook rasmi Polis DiRaja Malaysia (PDRM), satu kenyataan telah dikeluarkan sebagai amaran; semua pengiring atau marshal tidak dibenarkan sama sekali mengawal lalu lintas sesuka hati. Menurut kenyataan itu lagi, penggunaan marshal dalam sesuatu pertandingan, konvoi atau apa juga program mestilah dihadiri oleh polis trafik.

Orang awam atau pengguna jalan raya berhak untuk mengingkari perintah marshal ini sekiranya mereka melakukan tugas-tugas trafik seperti meminta anda memberikan laluan, memberhentikan kenderaan di persimpangan jalan, melencongkan kenderaan anda dan pelbagai lagi.

Mana-mana individu atau kumpulan yang menjalankan tugas trafik tanpa anggota trafik boleh diambil tindakan di bawah Seksyen 21 Akta Polis 1967 atau Seksyen 79(2) Akta Pengangkutan Jalan 1987. Senario seperti ini selalu dilihat sama ada di lebuhraya mahu pun jalan biasa di Malaysia, apabila ada marshal membunyikan hon dan ada yang turut menggunakan strobe light untuk ‘memaksa’ pengguna jalan raya yang lain ketepi dan memberikan laluan kepada peserta konvoi.

Malah, beberapa tahun yang lalu penulis sendiri pernah berhadapan dengan situasi sebegini bila mana memilih untuk tidak memberikan laluan kepada mereka dan ini menimbulkan kemarahan marshal terbabit (pakej kena maki hamun dan hon secara berjemaah bila mereka selisih dengan penulis. Agak biadap tindakan mereka itu).

Kami berharap dengan kenyataan rasmi dari PDRM polis ini, tiada lagi insiden yang membabitkan konvoi termasuk kes membuli pengguna jalan raya yang lain dan juga menyebabkan trafik menjadi sesak atau terhalang disebabkan ‘sikap raja jalanan’ segelintir dari peserta konvoi ini. Mahu berseronok berkonvoi memang tidak dihalang, tetapi jangan sampai mengganggu kelancaran trafik melainkan dengan kawalan daripada polis trafik sendiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required