Infiniti Q60 Project Black S – 3.0L V6 hibrid, 571 PS

Infiniti Q60 Project Black S – 3.0L V6 hibrid, 571 PS

Infiniti bersedia untuk mempamerkan model prototaip Infiniti Q60 Project Black S, sedan hibrid prestasi, di Paris Motor Show yang bakal berlangsung pada minggu hadapan. Dengan teknologi yang diterjemah dari Formula One – khususnya penjana kuasa elektrik dwi-hibrid – menjadi kereta yang boleh digunakan di jalanraya biasa.

Ia bakal dikuasakan dengan enjin VR30 3.0 liter V6 turbo-berkembar dengan ‘sistem pemulihan tenaga’ (ERS) seperti F1, dengan jumlah kuasa keseluruhan sebanyak 571 PS. Membolehkannya mencatat masa pecutan di bawah empat saat! Dengan enjinnya yang tersendiri sahaja, ia mampu memproduksi 405 PS.

Ia menggunakan tiga unit motor penjana (MGU) – MGU-K tunggal (‘K’ bermaksud ‘Kinetik’) dengan tenaga kinetik daripada membrek, dan pengecas turbo elektrik berkembar enjin pula dipadankan dengan dua MGU-H (‘H’ bermaksud ‘Heat’ atau haba) iaitu unit yang menjana tenaga haba daripada gas ekzos. Ia membolehkan penjana kuasa untuk menjana kuasa elektrikal semasa membrek dan pecutan.

Penjana kuasa dan aerodinamik bagi Black S ini dibangunkan bersama dengan Renault Sport Formula One Team. Bagi rekaannya, ia menampilkan wing ‘Monza’ dengan profil aero yang lebih kurang sama dengan jentera Renault Sport F1, unit tersebut diperbuat daripada gentian karbon. Menerusi teknologi model digital, bentuk dan perkadaran bagi wing tersebut diberikan talaan untuk mendapatkan kestabilan yang lebih tegar dan cengkaman yang lebih tinggi sewaktu di selekoh.

Infiniti Q60 Project Black S – 3.0L V6 hibrid, 571 PS

Untuk bahagian sisinya pula, gerbang roda ditambah untuk menambahkan lebar trek dan dipadankan juga dengan roda aloi 21-inci, sementara skirt sisi juga lebih dalam dan terperinci. Manakala bahagian belakang pula lebih berkarakteristik dengan wing yang lebih besar dan diffuser yang cukup menyerlah, ditambah pula dengan ekzos titanium berkembar.

Presiden dan pengerusi global Infiniti, Roland Krueger, berkata, “Project Black S mewakili elektrifikasi teratas dalam portfolio pakatan (Renault-Nissan-Mitsubishi), dan ini merupakan satu lagi contoh keusahawanan Infiniti dalam langkah menuju elektrifikasi dari 2021 dan seterusnya.”

Sambungnya lagi, “Project Black S menggunakan pengurusan tenaga pintar dan kuasa yang tinggi daripada penjana kuasa termaju, dengan keupayaan dinamik di jalan raya dan trek dan estetika berasaskan prestasi. Ia banyak menyerapkan pelbagai teknologi dan idea baharu, menunjukkan bagaimana kerjasama dalam pakatan ini mampu menjadi realiti.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required