Ujian memandu bertulis boleh dilakukan secara dalam talian mulai 2019, bayaran turun menjadi RM20 – Loke

Ujian memandu bertulis boleh dilakukan secara dalam talian mulai 2019, bayaran turun menjadi RM20 – Loke

Mulai Januari 2019, mana-mana rakyat Malaysia yang mengambil ujian memandu, boleh menduduki ujian bertulis secara dalam talian di mana-mana institut memandu di seluruh negara, laporan Malaymai.l

Umum Menteri Pengangkutan Anthony Loke lagi, yuran untuk ujian berkenaan juga akan dikurangkan sebanyak RM7, menjadi RM20 berbanding RM27 pada masa ini.

“Kami tidak mahu orang berfikir perkhidmatan ini dimonopoli oleh mana-mana syarikat tertentu dan telah membuka peluang ini kepada mana-mana institut memandu yang bertaraf tiga bintang ke atas dan yang memenuhi kriteria tertentu. Ia merupakan perkhidmatan paling asas di mana soalan standard dibekalkan oleh JPJ, dan kadarnya diturunkan sebanyak RM7 berbanding RM27 buat masa ini,” ujar Loke.

Ujian memandu bertulis boleh dilakukan secara dalam talian mulai 2019, bayaran turun menjadi RM20 – Loke

Buat masa ini, ujian bertulis berkenaan hanya boleh diambil di mana-mana 103 pusat ujian dan dikendalikan oleh tiga syarikat berakreditasi iaitu MyEG, KOMMS, dan MySpeed. Antara kriteria bagi institut memandu yang berkelayakan untuk mengadakan ujian secara bertulis ini ialah memiliki bilik peperiksaan dengan tingkap lut sinar, CCTV, bilik server dan komputer.

Loke turut berkata, JPJ kini sedang menilai lebih 200 pusat yang berkelayakan untuk mengadakan ujian berkenaan. Buat masa ini, terdapat 103 pusat ujian dan 150 institut memandu yang bertaraf tiga bintang dan keatas.

“Kerajaan mungkin akan menggabungkan ujian bertulis untuk calon yang mengambil lesen memandu yang berada di bawah kategori D, dan motosikal di bawah kategori B2. Buat masa ini ujian bertulis untuk pengambilan lesen bagi kedua-dua kategori berkenaan diasingkan. Walau bagaimana pun, keputusannya masih belum dimuktamadkan, tetapi ada kemungkinan ia akan dilaksanakan,” ujarnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required