Kerajaan rancang tarik lesen seumur hidup bagi mereka yang bersalah memandu secara melulu

Kerajaan rancang tarik lesen seumur hidup bagi mereka yang bersalah memandu secara melulu

Hukuman sedia ada yang dikenakan terhadap mereka yang memandu secara melulu adalah terlalu ringan, kata menteri pengankutan Anthony Loke, serta beliau mahu agar mereka yang menyebabkan kematian dan didapati bersalah atas kesalahan tersebut diharamkan untuk memandu seumur hidup, lapor Malay Mail.

“Seksyen 41(1) dari akta (Akta Pengangkutan Jalan 1987) menghukum pemandu yang memandu secara melulu yang menyebabkan kematian dengan hukuman penjara tidak kurang dari dua tahun dan tidak lebih dari 10 tahun, dan denda tidak lebih dari RM5,000 dam tidak lebih dari RM20,000,” katanya, dan menambah bahawa seksyen 41(3) akan membolehkan pesalah digantung lesen memandu untuk tempoh tiga tahun bagi kesalahan pertama, dan 10 tahun untuk kesalahan kali kedua.

“Walau bagaimanapun saya secara peribadi merasakan hukuman-hukuman ini terlalu ringan. Nyawa tidak boleh diganti, dan mereka yang menyebabkan kematian kerana memandu secara melulu ini lesen mereka perlu digantung sepenuhnya dan diharamkan terus dari memandu semula,” katanya.

Walau bagaimanapun, sebelum perkara ini dapat dilakukan, akta mesti dipinda terlebih dahulu, di mana kajian kebolehlaksanaan perlu dilakukan. “Serentak dengan ini, kami perlu mendapatkan input dari pihak lain di luar kementerian, termasuk NGO-NGO dan badan-badan keselamatan jalanraya. Jadi untuk masa sekarang, ia masih lagi pada peringkat permulaan, dan perlu lebih pembangunan sebelum kami mengambilkira untuk membentangkan perkara ini di parlimen,” kata Loke.

Sabtu lalu, sebuah treler hilang kawalan berdekatan Terowong Menora di Lebuhraya Utara Selatan, menyebabkan kematian seramai lima orang. Permit untuk kesemua 28 kenderaan yang dimiliki oleh syarikat lori yang berpangkalan di Gurun tersebut kini telah digantung selama dua minggu bagi membolehkan kementerian pengangkutan menjalankan audit terhadap syarikat berkenaan. Hasil audit tersebut mungkin akan menyebabkan lesen mereka dibatalkan, menurut The Star.

“Saya ambil tindakan tegas ini bagi memberikan mesej kepada semua syarikat dan pengendali kenderaan. Anda perlu bertanggungjawab terhadap keselamatan jalan raya apabila anda di atas jalan raya. Kita tidak boleh mengambil mudah hal keselamatan. Ini perlu dihentikan. Apabila pemandu menyebabkan kematian di atas jalan raya, syarikat juga perlu bertanggungjawab,” tegas Loke.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required