UMWT panggil semula Toyota Prius XW30 – perisian hibrid sejumlah 6,160 unit di M’sia perlu dikemaskini

UMWT panggil semula Toyota Prius XW30 – perisian hibrid sejumlah 6,160 unit di M’sia perlu dikemaskini

UMW Toyota Motor (UMWT) telah mengumumkan kempen servis khas atau panggilan semula terhadap Toyota Prius generasi ketiga (XW30) bagi mengemaskini perisian hibrid pada kereta tersebut.

Panggian semula kali ini melibatkan sejumlah 6,160 unit Prius yang dijual oleh UMWT dan diproduksi dari 2009 hingga 2013, yang “akan bertindak sebagai langkah pembaikan tambahan untuk kereta-kereta terlibat dalam panggilan semula yang diumumkan pada 2014.”

Walau bagaimanapun, UMWT tidak menyatakan dengan lebih spesifik berkenaan perkara ini, namun dalam laporan-laporan sebelum ini, Toyota pernah melakukan panggilan semula terhadap 2.4 juta kenderaan hibrid mereka di seluruh dunia yang di produksi antara Oktober 2008 hingga November 2014. Masalah pada sistem berkenaan boleh menyebabkan kereta kehilangan kuasa.

“Sementara stereng kuasa dan brek masih lagi boleh beroperasi, kenderaan yang mati ketika dipandu pada kelajuan lebih tinggi boleh menyebabkan risiko kemalangan,” kata UMWT dalam kenyataannya dan menambah “pembaikkan yang dibuat sebelum ini (panggilan semula pada 2014 dan 2015) tidak menjangkakan keadaan baharu yang dikenalpasti dalam panggilan semula kali ini.” Walau bagaimanapun tiada lagi sebarang kes yang dilaporkan di Malaysia.

UMWT akan memberitahu kesemua pemilik kenderaan yang terlibat bagi mengemaskini program kotak komputer mereka tanpa sebarang cas. Proses pembaikkan ini akan mengambil masa sekitar satu jam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required