Projek kereta nasional ketiga diyakini mampu memperkukuhkan sektor pembuatan negara – PM

Projek kereta nasional ketiga diyakini mampu memperkukuhkan sektor pembuatan negara – PM

Menerusi program ‘Malaysia Baharu Bersama Tun M’ yang disiarkan oleh Astro Awani baru-baru ini, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad turut menyentuh mengenai projek kereta nasional ketiga.

Ujar beliau, projek tersebut bukan sekadar untuk mewujudkan kereta tetapi matlamatnya lebih luas daripada itu, termasuk memperkukuhkan lagi sektor pembuatan negara. Di mana untuk mengeluarkan produk yang sama setaraf dengan barangan yang diimport, negara juga perlu melakukan sedikit pengorbanan, laporan Sinar Harian.

“Saya lihat kereta Jepun ketika saya masih di universiti lagi, kereta itu dianggap sebagai yang kurang baik sekali, tak boleh dibeli kononnya (diperbuat) daripada tin minuman. Tapi sekarang ini, semua menganggap kereta Jepun adalah berkualiti tinggi. Begitu juga dengan Korea, pada mulanya mereka keluar kereta nak eksport tapi tak ada siapa nak beli. Tapi sekarang mereka boleh eksport sampai ke Amerika, bahkan sekarang boleh tubuh kilang di Amerika untuk buat keluarkan jenama mereka,” ujarnya menerusi wawancara tersebut.

Tambahnya lagi, dengan apa yang kita lalui sekarang ini, ia merupakan proses sementara kita menguasai teknologi yang sering bertukar sepanjang masa. “Kalau kita tak buat apa-apa mustahil kita boleh keluar barangan sendiri. Apa juga yang kita buat, kalau kita buat berkali-kali mungkin mengambil masa yang lama tetap kualiti kita akan menjadi lebih baik,” sambungnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required