Kementerian Kerja Raya perlukan peruntukan RM2b dalam Belanjawan 2019 untuk baiki, selenggara jalan

Kementerian Kerja Raya perlukan peruntukan RM2b dalam Belanjawan 2019 untuk baiki, selenggara jalan

Menerusi Belanjawan 2019 yang bakal dibentangkan Jumaat ini, Kementerian Kerja Raya (KKR) berharap akan mendapat peruntukan RM2 bilion bagi membaiki dan menyelenggara jalan raya di seluruh negara.

Menurut Menterinya Baru Bian, peruntukan itu diperlukan untuk memastikan kerja-kerja penyelenggaraan dapat diteruskan termasuk kerja membaik pulih jalan raya yang berada dalam kategori tidak baik, laporan Bernama.

“Setakat ini, sebanyak 30 peratus jalan Persekutuan di seluruh negara berada dalam kategori ‘daif dan teruk’. Jumlah sebanyak RM2 bilion diminta KKR ini adalah jumlah yang mencukupi untuk kos membaiki dan menyelenggara jalan raya di seluruh negara. Saya harap KKR akan menerima jumlah berkenaan, apa pun kita tunggu pengumuman dalam Belanjawan 2019, berapa jumlah peruntukan yang akan diterima nanti,” katanya kepada pemberita semalam.

Kementerian Kerja Raya perlukan peruntukan RM2b dalam Belanjawan 2019 untuk baiki, selenggara jalan

Ketika ditanya mengenai isu penghapusan tol, Baru berkata KKR akan mengadakan mesyuarat dengan Kementerian Kewangan dalam masa terdekat berhubung isu itu.

“Kita tunggu keputusan yang dicapai selepas mesyuarat itu. KKR sedang mengkaji alternatif terbaik bagi mengurangkan beban rakyat berhubung isu tol ini,” katanya.

Manakala mengenai projek Lebuhraya Pantai Timur Fasa 3 (LPT3), beliau berkata ia bergantung kepada kemampuan kewangan kerajaan, keputusan anggota kabinet serta agensi kerajaan yang terbabit sebelum keputusan muktamad diumumkan kelak.

“KKR perlu melihat keadaan kewangan negara, sekiranya keadaan kewangan berada dalam keadaan baik maka kita akan mengutamakan projek yang memberi manfaat kepada rakyat. Kita tunggu pengumuman Belanjawan 2019 pada Jumaat ini,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required