Ford sedang bangunkan teknologi untuk hilangkan ‘bau kedai’ pada kereta baharu bagi pasaran China

Ford sedang bangunkan teknologi untuk hilangkan ‘bau kedai’ pada kereta baharu bagi pasaran China

Selain dari plastik pembalut pada tempat duduk, ‘bau kedai’ pada ruang kabin kereta baru antara elemen yang mengujakan setelah anda menerima kereta dari bilik pameran bukan? Tapi lain pula hal nya di China kerana mengikut tinjauan yang dijalankan oleh J.D Power, 10 peratus (peratusan paling besar berbanding masalah lain) dari pengguna yang menerima kereta baharu mereka mengadu tidak selesa dengan ‘bau kedai’ berkenaan.

Justeru itu, Ford yang mengambil berat masalah tersebut kini sedang membangunkan teknologi bagi menghilangkan bau berkenaan bagi memastikan tiada lagi masalah tersebut pada kereta-kereta baharu mereka, menurut laporan Detroit Free Press.

Tahun lalu, Ford telah menubuhkan satu pasukan yang terdiri dari 18 orang yang mempunyai hidung sensitif bagi mengesan bau-bau itu dan mencari cara bagi menghilangkannya. Manakala pada awal bulan ini, Ford telah mendaftarkan paten untuk teknologi baharu yang dapat menghilangkan ‘bau kedai’ berkenaan.

“Kenderaan baharu lazimnya mempunyai bau yang selalunya dipanggil ‘bau kereta baru”…Bau ini biasanya akan wujud untuk tempoh berberapa bulan selepas kereta baharu dihasilkan. Terdapat sebahagian pelanggan yang tidak suka bau ini, malah ada yang berasa terganggu dan sakit dari pada bahagian dalaman kereta baharu berkenaan,” jelas Ford pada fail paten berkenaan.

Menerusi teknologi tersebut, kereta perlu dijemur pada cahaya matahari dengan tingkap terbuka. Enjin perlu dihidupkan dan kemudian sistem untuk menyah bau ini akan berfungsi secara automatik di mana kipas pemanas akan membantu pemanasan dalam kabin, setelah itu akan menghilangkan bau tersebut. Setelah ianya selesai, barulah kereta akan dihantar kepada pelanggan.

Namun sistem ini masih lagi dalam peringkat pembangunan dan menurut portal berita tersebut, ia akan dipadankan pada model-model akan datang yang mempunyai sistem pemanduan separa-automatik. Jurucakap Ford juga memberitahu bahawa jenama tersebut belum mempunyai rancangan untuk melengkapkannya pada model-model sedia ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required