Projek kereta nasional ketiga tidak akan menerima pelaburan daripada kerajaan – Lim Guan Eng

Projek kereta nasional ketiga tidak akan menerima pelaburan daripada kerajaan – Lim Guan Eng

Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengesahkan kerajaan tidak ada sebarang keputusan untuk membuat pelaburan dalam projek kereta nasional ketiga. Ia disebabkan projek terbabit memerlukan perbelanjaan kewangan yang besar dan disebabkan itu memerlukan penglibatan pelaburan swasta, laporan Bernama.

Bagaimanapun, katanya kerajaan tidak mempunyai masalah untuk menyalurkan peruntukan bagi menjalankan penyelidikan dan pembangunan (R&D).

“Sehingga sekarang pihak kerajaan dalam Belanjawan 2019 pun tidak ada peruntukan sedemikian (melabur wang untuk membina kereta nasional ketiga), tapi ini hanya untuk R&D. Apa salahnya kita buat R&D, sekiranya ia berhasil boleh guna untuk Proton ataupun DRB-Hicom, tak semestinya untuk kereta ketiga. Melainkan bila ada pelaburan swasta itu kita boleh guna (untuk projek kereta nasional ketiga).

“Nak bina kereta nasional ketiga pelaburannya ialah berbilion-bilion USD bukanlah RM10 juta atau RM20 juta. Ini kita harus ambil peringatan, untuk mereka, pihak yang cuba kaitkan yang bukan-bukan kita harap jangan buat andaian berdasarkan maklumat yang tidak tepat dan tidak berasas,” katanya kepada pemberita baru-baru ini.

Projek kereta nasional ketiga tidak akan menerima pelaburan daripada kerajaan – Lim Guan Eng

Lim berkata demikian bagi membidas kenyataan beberapa pihak termasuk pembangkang yang mendakwa kerajaan akan melabur dalam projek kereta nasional ketiga itu.

Tambahnya lagi, R&D adalah sesuatu yang harus digalakkan dan kerajaan amat menggalakkan mana-mana pihak untuk menjalankan R&D dalam usaha menjadikan Malaysia sebuah negara berinovasi.

“Sebagai contoh, kalau kita buat R&D dalam bahan-bahan berkaitan dengan ‘aerospace’ adakah ini bermakna kita nak bina kapal terbang sendiri. Ini kerana teknologi sekarang bukanlah ‘stand alone’ ia pun ada berkaitan, ada hubungan dengan yang lain-lain. Itulah sesuatu bidang inovasi.

“Sekiranya kementerian nak labur menggunakan peruntukan mereka dalam R&D, saya rasa itu tidak ada masalah. Tapi janganlah pula kaitkan ini adalah menunjukkan kita nak bina kereta nasional ketiga,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required