Van sekolah swasta perlu didaftar mulai tahun depan

Van sekolah swasta perlu didaftar mulai tahun depan

Bermula tahun depan, van persendirian yang membawa murid-murid ke sekolah perlu didaftar dengan pihak berkuasa sebagai sebahagian daripada proses penyeragaman, laporan The Star. Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata, ia adalah perlu untuk mewujudkan sistem pengangkutan sekolah yang lebih teratur dan untuk memastikan keselamatan murid-murid.

“Ia adalah perkhidmatan yang berasaskan komuniti di mana ibu bapa menawarkan pemandu upah untuk menampung kos bahan api. Ia telah berlangsung selama sekurang-kurangnya 30 tahun tetapi pendaftaran perlu dilakukan supaya ibu bapa dapat memastikan sistem yang lebih selamat dan lebih teratur menghantar anak-anak mereka ke sekolah, “katanya semalam.

Sambungnya lagi, ia hanya mensasarkan kenderaan persendirian seperti van yang membawa murid-murid antara 15 hingga 20 orang dalam satu masa dan buat masa ini kebanyakannya tidak berdaftar. Ibu bapa yang menghantar sendiri anak-anak mereka dan kawan-kawannya ke sekolah dikecualikan.

Loke mengiktiraf keperluan pengangkutan sekolah swasta kerana terdapat bas sekolah yang tidak mencukupi. “Hanya ada satu bas sekolah untuk setiap 266 pelajar. Ia tidak mencukupi. Bagaimanapun, ia menjadi kebimbangan jika pemandu tidak memenuhi keperluan keselamatan. Mereka tidak mempunyai insurans, mereka tidak pergi untuk pemeriksaan kenderaan dan kerana mereka tidak didaftarkan, kami tidak tahu siapa mereka, “katanya.

Beliau turut menambah bahawa beliau menjangkakan beberapa tentangan dari pemandu itu, tetapi menegaskan bahawa langkah itu adalah kepentingan terbaik setiap orang. Ia datang selepas kerajaan meletakkan garis masa bagi peraturan pemandu Grab dan e-hailing pada tahun depan yang mesti menjalani kursus Perkhidmatan Awam Kenderaan (PSV) dan mendapatkan lesen PSV, seperti yang ditetapkan untuk pemandu teksi. Tempoh untuk mematuhi peraturan ini adalah dari Januari hingga Julai 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required