Tan Chong hilang kelayakan untuk import dan jual Nissan di Vietnam – kontrak ditamatkan tanpa sebab

Tan Chong hilang kelayakan untuk import dan jual Nissan di Vietnam – kontrak ditamatkan tanpa sebab

Tan Chong Motor Holdings telah mengumumkan bahawa mereka akan kehilangan hak untuk mengimport dan mengedarkan kenderaan-kenderaan jenama Nissan di Vietnam, bermula 10 September 2019. Menurut Tan Chong, Nissan Motor Co telah mengeluarkan notis untuk menamatkan perjanjian kerjasama ETCM (V) iaitu subsidiari penuh Tan Chong di Vietnam, tanpa menyatakan apa-apa sebab.

Perjanjian kerjasama berkenaan telah ditandatangani pada 2010 selepas ETCM membeli sumbangan modal carter 74% dari syarikat Denmark Kjaer Group A/S dalam firma kerjasama, Nissan Vietnam Co Ltd dengan jumlah US$7.4 juta. Syarikat dengan 26% kepentingannya dipegang sendiri oleh Nissan tersebut, mempunyai hak istimewa untuk mengimport dan mengedar atau menjual semula kenderaan Nissan serta alat gantinya di Vietnam selama 30 tahun bermula November 2008.

Menurut laporan The Edge Markets, Tan Chong menyatakan bahawa penamatan perjanjian ini “tidak akan menyebabkan impak kewangan dan operasi yang signifikant terhadap kumpulan untuk tahun kewangan sedia ada.” ETCM juga dikatakan “masih membuka ruang untuk perbincangan lanjut dengan Nissan untuk meneroka solusi alternatif dan peluang perniagaan untuk keuntungan bersama di Vietnam.”

Dalam masa yang sama, Tan Chong turut mewujudkan satu lagi syarikat usahasama di New York yang akan membolehkan mereka membangunkan jaringan pengedar di Amerika Syarikat, Kanada dan negera-negara lain. Langkah ini turut membolehkan syarikat tersebut untuk mencari produk dan teknologi baharu yang boleh dibangunkan secara komersial untuk edaran dan jualan runcit di Asia Tenggara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required