Tabiat pemanduan bukan pengukur kecekapan; sikap individu pendorong kemalangan jalan raya – MIROS

Tabiat pemanduan bukan pengukur kecekapan; sikap individu pendorong kemalangan jalan raya – MIROS

Sering kali terdengar, pemandu lelaki lebih cekap berbanding wanita. Tetapi pemandu lelaki mudah bersikap agresif dan baran di jalan raya, sering nak tunjuk hero. Manakala pemandu wanita ini pula sering buat pertimbangan yang kurang tepat sewaktu memandu. Alahai…macam-macam anggapan dan persepsi, membandingkan antara pemandu lelaki dan wanita.

Walau bagaimana pun, persepsi wanita kurang cekap memandu berbanding lelaki kurang tepat, sebaliknya golongan itu lebih mematuhi undang-undang jalan raya, peka dan bersistematik dalam merancang perjalanan.

Menurut Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Dr Siti Zaharah Ishak, berkata tabiat pemanduan bukan pengukur bagi menentukan kecekapan antara lelaki dan wanita yang mempunyai kelebihan serta kelemahan tertentu berkaitannya, laporan Berita Harian.

Katanya, selain jantina, sikap individu juga menjadi pendorong kepada masalah kemalangan dan kematian pengguna jalan raya.

Tabiat pemanduan bukan pengukur kecekapan; sikap individu pendorong kemalangan jalan raya – MIROS

Siti Zaharah turut berkata, berdasarkan kajian MIROS mendapati bilangan pemandu lelaki yang terbabit dalam nahas jalan raya tujuh kali lebih tinggi berbanding wanita. Statistik pada 2017, umpamanya menunjukkan jumlah kematian pemandu lelaki adalah seramai 5,885 orang berbanding pemandu wanita hanya 854 orang.

“Angka berkenaan jelas mempamerkan corak pemandu lelaki terbukti lebih berbahaya dan kurang berhemah jika dibandingkan dengan wanita. Oleh itu, stigma mengenai kegagalan wanita untuk menguasai kecekapan pemanduan dan tidak berhati-hati di jalan raya sebenarnya adalah tidak benar,” katanya.

Walau bagaimana pun, jelasnya, wanita mempunyai kekurangan dalam keupayaan spatial (ruang dan jarak) berbanding lelaki terutama ketika memandu di jalan raya. Di mana masalah anggaran jarak mengakibatkan pemandu wanita akan bertindak terlalu berhati-hati dan menyukarkan kenderaan lain dan dianggap mengundang risiko kemalangan.

“Ia termasuk sewaktu mereka memandu untuk melintas persimpangan yang tidak mempunyai lampu isyarat, memotong dan ketika meletakkan kenderaan. Tindakan wanita yang banyak berfikir menghilangkan fokus pemanduan membuatkan mereka tidak konsisten dan ada kala lambat membuat keputusan untuk mengubah arah,” katanya.

Tabiat pemanduan bukan pengukur kecekapan; sikap individu pendorong kemalangan jalan raya – MIROS

Bukan itu sahaja, wanita juga dikatakan suka melakukan pelbagai tugas sepanjang pemanduan juga menjadi faktor hilang daya tumpuan.

“Dalam satu masa, wanita boleh memandu sambil lakukan aktiviti lain termasuk bersembang, menggunakan telefon dan berswafoto dalam kenderaan boleh mengundang kepada kecuaian pemanduan. Sungguhpun nisbah kes kemalangan antara pemandu lelaki dan wanita ada besar namun angka kemalangan membabitkan pengguna jalan raya wanita meningkat,” katanya.

Siti Zaharah berkata, ciri pemanduan lelaki dan wanita berbeza lantas mempengaruhi pemanduan mereka seperti persepsi keselamatan dan keselesaan dalam kereta sendiri. Selain itu, pemandu lelaki pula mempunyai kemahiran dalam pergerakan tubuh badan (psikomotor) yang lebih tinggi berbanding wanita.

“Dari aspek kecekapan pemanduan, pemandu lelaki pula dikenal pasti memiliki kemahiran lebih tinggi berbanding wanita. Kelebihan dimiliki ini menjadikan lelaki berkeyakinan dan mengambil sikap tidak endah sehinggakan kebanyakannya mengambil risiko dengan memandu laju serta dengan secara berbahaya,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required