Lebuhraya Autobahn Jerman mungkin akan implemen had laju 130 km/j bagi kurangkan pencemaran udara

Lebuhraya Autobahn Jerman mungkin akan implemen had laju 130 km/j bagi kurangkan pencemaran udara

Lebuhraya Autobahn di Jerman yang terkenal kerana tiada had laju diwartakan pada sebahagian jalannya mungkin akan hilang keistimewaan tersebut tidak lama lagi.

Menurut laporan Reuters, mereka telahpun melihat kertas cadangan bagi mengenakan had laju 130 km/j pada lebuhraya berkenaan bagi mengurangkan pencemaran udara yang disebabkan oleh pengangkutan.

Agensi berita itu turut menyatakan bahawa Jerman mungkin akan dikenakan saman yang berat oleh Kesatuan Eropah sekiranya gagal untuk mengurangkan pencemaran gas-gas rumah hijau dan juga nitrogen oksida yang beracun.

Jadi kerajaan Jerman kini menumpukan bagi mengurangkan pencemaran tersebut pada pengangkutan dan turut bercadang untuk menaikkan cukai bahan api serta meningkatkan kuota kenderaan elektrik bagi tujuan ini.

Laporan itu turut menyebut bahawa Platform Nasional Jerman terhadap Mobliti Masa Hadapan masih lagi belum dimuktamadkan kerana laporan hasil kajian hanya akan dibentangkan Mac nanti, yang akan dimasukkan ke undang-undang perubahan iklim yang mahu digubal oleh kerajaan tahun ini. Namun komiti berkenaan sememangnya sedar bahawa banyak cadangan yang dikemukakan bakal menjadi kontroversi.

“Bukan semua setiap instrumen dan setiap langkah akan diterima. Ia akan mengambil kira kecekapan politik, kemahiran diplomatik dan juga kesanggupan untuk dikompromi bagi mencapai sasaran perubahan iklim,” tulis kertas cadangan tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required