Saman maksimum RM300 serta-merta jika lakukan 6 kesalahan utama sepanjang Ops Selamat 14 2019

Saman maksimum RM300 serta-merta jika lakukan 6 kesalahan utama sepanjang Ops Selamat 14 2019

Setiap kali musim perayaan besar, maka Polis Diraja Malaysia (PDRM) melaksanakan Ops Selamat dan untuk Tahun Baharu Cina yang bakal disambut awal bulan hadapan, Ops Selamat 14 2019 telah pun dilancarkan semalam. Kali ini, tindakan yang lebih tegas bakal diambil terhadap pesalah trafik sepanjang Ops Selamat 14 2019 dilaksanakan di seluruh negara mulai 29 Januari hingga 12 Februari ini.

Menurut Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Noor Rashid Ibrahim, saman mandatori bernilai RM300 akan mula dikuatkuasakan bagi enam kesalahan utama, laporan Bernama.

“Enam kesalahan utama yang akan kita berikan saman serta-merta ini iaitu memandu di lorong kecemasan, melebihi had laju, menggunakan telefon, memotong barisan, memotong di garisan berkembar dan tidak mematuhi lampu isyarat,” katanya.

Dalam pada itu, Noor Rashid juga berkata dua lorong kecemasan lebuh raya PLUS di negeri Perak akan dibuka sempena Ops Selamat 14 ini.

Saman maksimum RM300 serta-merta jika lakukan 6 kesalahan utama sepanjang Ops Selamat 14 2019

“Laluan berkenaan ialah laluan antara Simpang Pulai-Gopeng berdekatan Hentian Sebelah Simpang Pulai di antara kilometer (KM) 287 hingga 289.95 dan laluan dari Slim River menghala ke Sungkai di KM367. 3 (arah utara). Langkah itu dibuat bagi memastikan kelancaran jalan raya berikutan laluan berkenaan didapati antara yang mengalami kesesakan teruk setiap kali musim perayaan,” katanya sambil memaklumkan anggota polis juga akan ditempatkan di kedua-dua laluan itu bagi memastikan kelancaran jika berlaku kecemasan.

Beliau turut mengulas, statistik Op Selamat tahun lalu menunjukkan penurunan kes kemalangan maut iaitu 226 kes berbanding 257 (2017).

“Ini menunjukkan usaha polis dan agensi berkaitan lain dalam beri kesedaran kepada masyarakat berkaitan pematuhan undang-undang jalan raya telah beri impak positif. Walaupun statistik kes kemalangan meningkat iaitu 21,041 kes tahun lalu berbanding 20,752 (2017), tapi ia seiring dengan pertambahan jumlah kenderaan di seluruh negara.

“Bagi tindakan saman pula catat peningkatan 130,155 saman yang mana sebanyak 385,547 saman dikeluarkan tahun lalu berbanding 255,392 tahun sebelumnya,” katanya.

Beliau berkata, analisis terhadap Ops Selamat sebelum ini mendapati, sikap pemandu yang tidak mematuhi undang-undang jalan raya dan pentingkan diri sendiri jadi punca peningkatan kemalangan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required