VIDEO: Bagaimana Alex Zanardi berlumba tanpa sepasang kaki dengan BMW M8 GTE di Daytona

Anda mungkin kenal Alex Zanardi sebagai salah seorang pemandu Formula 1 di era permusuhan antara Micheal Schumacher dan Mika Hakkinen. Namun tahukah anda? Ketika Zanardi kembali untuk berlumba dalam siri CART pada musim 2001, beliau telah mengalami kemalangan yang sangat dahsyat di litar EuroSpeedway Lausitz, Jerman dan menyebabkan beliau kehilangan kedua-dua kaki.

Walaupun ini adalah penamat untuknya dalam perlumbaan ‘single seater‘, tetapi ia bukanlah beerti penamat buat segala-galanya untuk Zanardi. Beliau mula berlumba semula secara sepenuh masa dalam Kejuaraan Touring Car FIA Eropah pada 2004 untuk pasukan BMW Italy-Spain, kemudian memenangi perlumbaan pertamanya dalam Kejohanan Touring Car FIA Dunia pada Ogos 2005.

Tahun ini, Alexander Zanardi akan kembali semula ke litar – beliau akan berlumba di Rolex 24 Hours of Daytona, Amerika Syarikat dengan memandu BMW M8 GTE. Ini adalah perlumbaan ketahanan yang berlangsung selama 24-jam, jadi bagaimana Zanardi akan memandu kereta ini tanpa kedua-dua kaki dalam masa yang sama berkongsi kereta ini dengan rakan sepasukan yang lain?

VIDEO: Bagaimana Alex Zanardi berlumba tanpa sepasang kaki dengan BMW M8 GTE di Daytona

BMW Motorsport telah menghasilkan roda stereng khas bagi membolehkan Zanardi mengoperasikan pedal pendikit dengan menggunakan tangan kirinya. Manakala untuk menukar gear, satu lagi pedal diletakkan pada sebelah kanan – tarik untuk menaikkan gear, dan tolak untuk menurunkan gear.

Manakala untuk membrek, satu tuil panjang diletakkan pada sebelah kanan yang memerlukan Zanardi menolak menggunakan tangan bagi memperlahankan atau menghentikan terus M8 GTE tersebut. Tapi macam mana nak menurunkan gear ketika Zanardi menekan brek? Satu lagi rekaan bijak dari jurutera BMW Motorsport adalah menempatkan satu lagi suis pada tuil brek berkenaan untuk menurunkan gear.

VIDEO: Bagaimana Alex Zanardi berlumba tanpa sepasang kaki dengan BMW M8 GTE di Daytona

Selain dari sistem-sistem yang direka khas untuk Zanardi ini, pedal-pedal normal sebenarnya masih lagi berfungsi seperti kereta lumba biasa. Jadi apabila pemandu lain mengambil alih kokpit jentera ini, ia masih boleh dipandu secara normal.

Apa yang dihasilkan oleh pasukan jurutera ini adalah sesuatu yang bijak, tetapi ‘tabik spring’ dan penghormatan tertinggi masih lagi saya berikan untuk Alex Zanardi sendiri; bayangkan, walaupun sudah terlibat dengan kemalangan yang menyebabkannya kehilangan kedua-dua kaki, beliau tidak trauma malah masih bersemangat tinggi untuk berlumba!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required