Singapura di tangga kedua dunia – dan no. 1 di Asia – bersedia untuk prasarana kenderaan autonomous

Singapura di tangga kedua dunia – dan no. 1 di Asia – bersedia untuk prasarana kenderaan autonomous

Bagi tahun kedua, sebuah kajian menunjukkan Singapura kekal menjadi negara nombor satu di Asia sebagai negara yang bersedia ke arah teknologi kenderaan autonomous (AV). Indeks Kesediaan Kenderaan Autonomous oleh KPMG, yang menilai tahap persediaan negara-negara di dunia terhadap teknologi AV, menamakan Singapura di tempat kedua selepas Belanda.

Indeks berkenaan menilai sebanyak 25 buah negara semuanya, dari empat aspek penting isu berkaitan; dasar dan perundangan, teknologi dan inovasi serta prasarana dan penerimaan pengguna. Lima negara juga baru ditambah dalam kajian terbaru berkenaan – terdiri daripada Republik Czech, Hungary, Finland, Israel dan Norway.

Singapura mencatatkan kedudukan teratas bagi dua daripada empat teras berkenaan, iaitu dasar dan perundangan serta penerimaan pengguna. Dari sudut prasarana, negara jiran itu berada di belakang Belanda. Bagi teknologi dan inovasi, Singapura ditangga ke-15.

Namun, menurut Satya Ramamurthy, Ketua Prasarana, Kerajaan dan Kesihatan KPMG di Singapura, kekurangan pengilangan automotif konvensional di negara itu menjadi kelebihan bagi pembangunan kenderaan elektrik dan AV, memandangkan kenderaan jenis ini menggunakan set komponen yang kebanyakannya sangat berbeza.

Singapura telah banyak memberi tumpuan terhadap pembangunan AV. Ia membuka Pusat Kecemerlangan bagi Ujian dan Kaji Selidik Kenderaan Autonomous (Cetran) di Universiti Teknologi Nanyang pada 2017. Melalui pusat ini, mereka mempunyai sebuah “bandar ujian” bagi kenderaan tanpa pemandu dengan lampu isyarat, hentian bas, bangunan tinggi dan mesin penghasil hujan sebagai menyediakan persekitaran ujian yang realistik.

Mereka juga merancang ujian nyata bagi bas tanpa pemandu di tiga daerah – Punggol, Tengah dan Jurong) menjelang 2022, dan sedang berkerjasama dengan Belanda untuk menetapkan piawaian antabangsa bagi AV.

“Kerajaan sangat proaktif dalam memikirkan hal-hal berkaitan mobiliti masa depan. Mereka sangat serius mengenalpasti kemungkinan serta menyediakan persekitaran dengan kawal selia yang akan membantu ke arah masa depan dengan teknologi autonomous,” ujar Ramamurthy.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required