Kerajaan bakal ambil alih konsesi empat lebuhraya – caj kesesakan pada waktu puncak sebagai ganti

Kerajaan bakal ambil alih konsesi empat lebuhraya – caj kesesakan pada waktu puncak sebagai ganti

Pejabat Perdana Menteri telah mengeluarkan satu kenyataan mengenai kutipan tol lebuhraya yang mengesahkan kerajaan telah telah memulakan proses rundingan dengan Gamuda Berhad untuk mengambil alih konsesi empat lebuh raya. Syarikat berkenaan merupakan pemegang majoriti bagi Lebuhraya Damansara Puchong (LDP), Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (SPRINT), Lebuhraya Shah Alam (KESAS) dan Terowong SMART.

Kenyataan terbabit menyatakan dengan kejayaan pengambilalihan tersebut, kerajaan bercadang menghapuskan mekanisma kutipan tol sedia ada.

Walau bagaimana pun, ini bukan bermakna kutipan tol dihapuskan sama sekali, sebaliknya, caj kesesakan (congestion charge) akan diperkenalkan. Di mana pengguna lebuh raya akan hanya dikenakan caj yang sama dengan kadar tol sedia ada pada waktu puncak selama enam jam sehari.

Kerajaan bakal ambil alih konsesi empat lebuhraya – caj kesesakan pada waktu puncak sebagai ganti

Namun, pengguna lebuhraya bakal menikmati diskaun sebanyak 30% berbanding kadar tol sedia ada bagi penggunaan waktu biasa. Bagi waktu “off peak” iaitu antara jam 11 malam hingga 5 pagi pula, kadar tol akan dihapuskan sama sekali, bermakna penggunaan lebuh raya adalah percuma.

Menurut Pejabat Perdana Menteri, perkara itu selaras dengan janji Pakatan Harapan (PH) dalam manifesto pilihan raya lepas untuk mengambil alih konsesi lebuh raya bertol dan menghapuskan bayaran tol secara berperingkat. Malah ini adalah sebagai langkah kerajaan untuk kos hidup rakyat.

Malah kenyataan itu turut berkata, hasil kutipan caj kesesakan tersebut akan diguna pakai untuk menampung kos operasi serta penyelenggaraan lebuh raya serta bayaran pinjaman. Manakala lebihan kutipan akan disalurkan kepada satu dana pengangkutan awam, bagi meningkat kualitinya di seluruh negara.

Perincian mengenai cadangan ini akan diumumkan oleh Kementerian Kewangan pada masa yang sesuai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required