Koenigsegg Jesko muncul di Geneva – enjin V8 5.0L twin turbo 1,600 hp, 1500 Nm, transmisi Light Speed

Koenigsegg Jesko muncul di Geneva – enjin V8 5.0L twin turbo 1,600 hp, 1500 Nm, transmisi Light Speed

Kereta yang nampak seperti tidak masuk akal ini adalah Koenigsegg Jesko, megacar terbaru daripada pembuat kereta dari Sweden tersebut, yang menjadi pengganti kepada Agera. Jika namanya menimbulkan persoalan kepada anda, ia sebenarnya adalah sempena nama bapa kepada pengasas dan CEO syarikat tersebut, iaitu Jesko von Koenigsegg.

Selain daripada Jesko yang banyak membantu Koenigsegg berhadapan waktu mencabar dulu, kereta ini juga memberi penghargaan kepada skuad jet pejuang tentera udara Sweden. Ini kerana selepas ibu pejabat Koenigsegg terbakar pada tahun 2003, mereka telah berpindah ke kawasan yang pernah menempatkan skuad tersebut.

Melihat secara keseluruhan, Jesko banyak mengikut rekaan Agera tetapi diberi suntikan lebih moden untuk menghasilkan identiti sendiri. Sebagai contoh, lampu hadapannya lebih nipis dan mengingatkan kepada Regera, manakala lengkungan antara lampu belakang nampak lebih elegan dan kemas berbanding Agera.

Cermin hadapan yang melengkung sampai ke tepi Jesko menghasilkan bentuk seperti “jet pejuang”, dan merupakan hasil daripada perubahan dimensi – ia sebenarnya 30 mm lebih tinggi dan 40 mm lebih panjang berbanding Agera. Perubahan ini dibuat untuk membenarkan masuk dan keluar kenderaan ini lebih mudah, serta mempunyai ruang kabin dan pandangan yang lebih luas.

Koenigsegg Jesko muncul di Geneva – enjin V8 5.0L twin turbo 1,600 hp, 1500 Nm, transmisi Light Speed

Agak mustahil untuk anda terlepas pandang ciri aerodinamik pada kenderaan ini. Ia termasuk splitter hadapan dan diffuser belakang baru, serta sayap yang diambil daripada One:1. Bahagian utama ini memainkan peranan penting untuk ciri aerodinamik aktif serta pakej laluan udara yang dikatakan dapat memaksimumkan daya tolakan ke bawah (downforce) dan mengurangkan rintangan.

Ada lagi perincian pada ciri aerodinamik ini – di bawah splitter hadapan terdapat kepak aktif, bukaan udara atas roda hadapan dan cermin sisi juga dibentukkan khas untuk memberikan tambahan 20 kg lagi daya tolakan ke bawah. Dalam tetapan yang paling agresif, daya tolakan ke bawah Jesko adalah 40% lebih berbanding Agera RS, iaitu 800 kg pada 275 km/j, sebelum mencapai tahap maksimum 1,400 kg.

Apabila masuk melalui pintu dihedral synchro-helix, anda akan menemui barangan premium seperti kulit, Alcantara, gentian karbon, aluminium dan kaca. Ia mungkin tidak begitu fokus kepada prestasi seperti yang anda jangka, kerana masih didatangkan dengan tempat duduk larasan kuasa, sistem infotainmen sembilan inci SmartCenter, panel instrumen digital lima inci SmartCluster dan roda stereng SmartWheel.

Meskipun dengan cuma melihat kepada rekaannya anda sudah boleh tergamam, Jesko mempunyai satu lagi ciri yang lebih menarik perhatian. Ia menggunakan enjin V8 5.0 liter twin turbo, yang kini mempunyai crankshaft 180 darjah flat-plane serba ringan (12.5 kg), serta rod penyambung dan piston baru yang dapat mengurangkan gegaran.

Kemudiannya, Koenigsegg juga memberikan fokus kepada pengurangan turbo lag dengan meletakkan sistem suntikan angin yang terdiri daripada compressor elektrik kecil untuk menyuntik udara (sehingga 20 bar) yang disimpan dalam tangki gentian karbon terus kepada dua pengecas turbonya. Jadi, di awal pecutan, unit turbo itu akan terus mempunyai udara mampat serta-merta.

Selain daripada itu, Jesko juga adalah model pertama Koenigsegg yang menggunakan sistem suntikan bahan api yang mempunyai tambahan injector untuk setiap silinder. Injector tambahan ini berada pada bahagian intake, dan menyuntik bahan api terus ke trumpet setiap silinder, seterusnya menjadikan silinder lebih sejuk, pembakaran lebih bersih dan mengurangkan beban enjin pada kelajuan tinggi.

Dengan semua teknologi ini, enjin Jesko boleh mencapai tahap 8,500 rpm, dan menghasilkan kuasa 1,280 hp menggunakan petrol biasa atau 1,600 hp apabila menggunakan bahan api E85. Tork maksimum pula berada pada 1,500 Nm bermula 5,100 rpm, sementara 1,000 Nm sudah boleh dinikmati dari 2,700 hingga 6,170 rpm.

Sekiranya anda masih belum teruja dengan enjin ini, lihat pula kepada transmisinya yang dipanggil sebagai Light Speed Transmission (LST). Ia adalah unit sembilan kelajuan, tujuh klac yang dibangunkan sendiri oleh Koenigsegg.

Keistimewaan transmisi ini, pemandu boleh menukar ke mana-mana gear secara lancar dan tidak perlu mengikut turutan seperti transmisi lain. Sebagai contoh, jika anda berada dalam gear tujuh, dan tiba-tiba bercadang mahu menggunakan gear empat, anda boleh terus tukar sahaja, tanpa perlu melalui gear enam atau lima. Operasinya boleh dilakukan menggunakan pedal belakang stereng atau tombol gear.

Koenigsegg Jesko muncul di Geneva – enjin V8 5.0L twin turbo 1,600 hp, 1500 Nm, transmisi Light Speed

Dengan kuasa dan kecekapan seperti ini, anda tidak perlu risau dengan ketahanan kerana Jesko dibina atas casis monocoque gentian karbon, dan masih memegang tahap ketegaran terbaik dalam industri iaitu 65,000 Nm setiap darjah. Selain gentian karbon, casis ini juga mempunyai gabungan bahan aluminium dan diperkuat lagi dengan Dynema, iaitu gentian yang paling kuat di dunia sekarang.

Untuk memastikan kereta yang mempunyai berat 1,420 kg ini melekat atas jalan, Jesko dilengkapi dengan sistem suspensi Triplex sama seperti Agera. Ia mempunyai penyerap melintang ketiga di bahagian belakang untuk memastikan kenderaan dapat bertahan dengan kesan tekanan apabila memecut laju. Kemudiannya pada Jesko, suspensi hadapan juga mempunyai tetapan Triplex.

Teknologi lain yang dilengkapi pada kenderaan ini adalah termasuk active rear steering dan tapak enjin aktif. Anda juga mempunyai pilihan untuk memasang Jesko dengan rim gentian karbon berukuran 20 inci di hadapan dan 21 inci di belakang (masing-masing mempunyai berat 5.9 dan 7.4 kg), menggantikan rim aluminium serta tayar Michelin Pilot Sport Cup 2 yang didatangkan standard.

Koenigsegg masih belum mendedahkan catatan prestasi kereta ini tetapi kami menjangkakan ia pasti agak pantas berbanding saingannya yang lain. CEO Koenigsegg, Christian von Koenigsegg turut menyatakan semasa pengenalan Jesko ini bahawa satu lagi versi yang lebih fokus kepada laju maksimum akan dihasilkan, dipanggil sebagai Jesko 300.



Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required