Koenigsegg Regera tampil di Geneva; kuasa 1,500+ hp

Koenigsegg_Regera_front-e1456815856789

Koenigsegg pastinya mampu mencuri tumpuan ramai apabila dipamerkan di Geneva Motor Show 2016 mulai hari ini. Apatah lagi hypercar bagi versi produksi Regera ini dikhabarkan memiliki kuasa luar biasa iaitu mencecah 1,500 hp.

Menurut Koenigsegg, versi spesifikasi untuk produksi ini bakal menyaksikan lebih daripada 3,000 perubahan berbanding model konsep yang pernah dipertontonkan di Geneva Motor Show tahun lalu. Jelas sekali, setiap bahagian diperincikan semula dan sebab itulah ia mengambil sedikit masa yang lama.

Keutamaan yang ingi ditonjolkan ialah Koenigsegg Direct Drive (KDD) yang akan dipatenkan, iaitu sistem yang dibangunkan untuk mengurangkan berat badan hypercar ini, di samping ketiadaan beberapa bahagian mekanikal yang lebih rumit dengan kotak gear tradisional. Seperti namanya, sistem ini memacu terus ke gandar belakag dari enjin pembakaran.

Berbanding model konsep tahun lalu, sistem ini telah dipertingkatkan dengan beberapa penambahbaikan baharu. Selain itu, Koenigsegg turut membangunkan mekanisma clutch-slip yang menggunakan gandingan hidraulik (digelar HydraCup) untuk menukar tork pada kelajuan sederhana atau tinggi semasa pecutan pantas.

Koenigsegg_Regera_rear-e1456815889645

Ia membolehkan enjin pembakaran 5.0 liter turbo-berkembar V8 ini menghasilkan sehingga 1,100 hp dan 1,250 Nm, sekali gus meledakkan kuasa tanpa batasan.

Sistem ini juga boleh dikawal menerusi pedal penukar pada sisi roda stereng. Sementara pedal penukar kiri digunakan untuk menambahkan efek membrek regeneratif bagi mengecas pek bateri, manakala pedal kanan pula untuk mengaktifkan gandingan hidraulik semasa penurunan gear beroperasi.

Untuk impak yang lebih terbaik, tiga motor elektrik aliran paksi turut ditampilkan, di mana satu berada di setiap roda belakang yang memberikan pemanduan elektrik, dan satu lagi terletak pada acu engkol (crankshaft) yang memberikan torque-fill, penjana elektrik dan juga fungsi penghidup motor.

Di mana motor ini juga bekerjasama dengan turbo-berkembar V8, yang memberikan kuasa tambahan sehingga 700 hp dan tork 900 Nm. Walau bagaimana pun, ia bukanlah dipanggil ‘hibrid’ kerana boss syarikat Christian von Koenigsegg bukanlah ‘seorang peminat hibrid’. Oleh itu beliau membangunkan KDD bagi mengatasi kelemahan kenderaan hibrid tradisional.

Koenigsegg_Regera_side-e1456815908485

Secara keseluruhannya, sistem output Regera mampu menghasilkan kuasa melebihi 1,500 hp dan tork 2,000 Nm. Ia sangat mencukupi untuk memacu Regera dari 0-100 km/j dalam hanya 2.8 saat, 0-200 km/j dalam 6.6 saat, 0-300 km/j dalam 10.9 saat dan 0-400 km/j hanya 20 saat! Namun sayangnya, ia mampu dipacu dari 150 hingga 250 km/h dalam 3.9 saat, agak perlahan berbanding model konsepnya.

Kuasa bagi motor elektrik disalurkan oleh pek bateri 4.5 kWh. Pek bateri ini berkemampuan menyalurkan 525 kW untuk discaj dan sehingga 200 kW untuk caj semula, dengan jumlah kuasa seluruhan 800 volts, menjadikan Regera sebagai kereta produksi 800 V pertama di dunia.

Malah bateri ini juga dikurangkan beratnya sebanyak 25 kg berbanding bateri pada model konsep terdahulu, dengan berat sedia ada 90 kg. Ia turut menampilkan pengecaj DC luaran baharu, pemampat 800 V AC yang lebih kecil dan penukar 800 V DC/DC kompak baharu.

Koenigsegg_Regera_09

Walau bagaimana pun, pek bateri berprestasi tinggi ini juga memerlukan lebih banyak penyejukan. Oleh kerana kaedah penyejukan tradisional (menggunakan paip penyejukan) tidak dapat memenuhi keperluan Koenigsegg, maka syarikat itu telah memilih unit yang tertutup menampilkan unit penyejuk yang lebih optima bagi semua elemen haba yang sensitih dan kritikal.

Penjana kuasa ini bukan setakat suatu elemen yang paling menarik buat Regera. Terdapat beberapa elemen lain termasuklah hidraulik robotik dalam bentuk ‘Autoskin’ yang boleh membuka pintu bagasi hadapan secara automatik, Dihedral Synchro Helix Doors pada bahagian pemandu dan penumpang hadapan (dengan pengesan jarak) dan penutup enjin belakang yang lebih besar, semuanya dikawal menerusi alat kawalan jauh atau konsol tengah di dalam jentera. Bahagian dalamnya pula, pastinya bentangan penuh kemewahan menjadi pilihan. Ia turut menampilkan Apple CarPlay, pengecas induktif untuk telefon bimbit pintar, pemanas dan tempat duduk berkuasa elektrik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required