Hyundai uji prototaip stereng dengan dua skrin sentuh

Hyundai uji prototaip stereng dengan dua skrin sentuh

Dalam usaha untuk jadikan kenderaan lebih mesra pengguna dan mudah dikendalikan, Hyundai mendedahkan sebuah prototaip sebenar kokpit maya yang dibangunkannya, dengan terdapat dua skrin yang menggantikan butang kawalan pada stereng biasa – dengan paparan butang yang boleh ditentukan sendiri.

Skrin berkenaan boleh disesuaikan untuk memenuhi keperluan semua pemandu dan sangat peka untuk memberikan sebarang maklum balas. Unit yang dilihat ini dipasang pada sebuah i30 – menunjukkan bahawa inovasi maju tidak hanya bagi kenderaan dalam segmen yang lebih tinggi sahaja.

Bahagian paparan maklumat pemanduan pula menggunakan paparan pelbagai lapisan (MLD) yang menggantikan paparan digital sepenuhnya. Ia terpisah kepada dua paparan yang bertindan enam milimeter dari satu sama lain. Ini memberikan kesan visual 3D; satu bahagian akan ditunjukkan pada paparan depan, dan satu lagi pada paparan belakang. Hyundai mendakwa perkara ini kurang mengganggu perhatian pemandu.

Hyundai uji prototaip stereng dengan dua skrin sentuh

Untuk menguji teknologi ini, Hyundai mengadakan kajian gangguan pemandu bersama Würzburg Institute for Traffic Science (WIVW) untuk menilai keboleh-gunaan kokpit baru ini ketika memandu. Bagi semua kes, Hyundai mendakwa kajian itu menunjukkan bahawa kokpit baru ini berada pada tahap yang lebih rendah bagi gangguan ketika memandu seperti yang ditetapkan oleh AAM dan NHTSA.

Bagi ujian yang lebih rumit, semua individu yang diuji menunjukkan hanya sedikit terganggu, tanpa memberi kesan ketara kepada perhatian ketika memandu. Peserta juga memberi maklum balas positif kepada rekaan yang ditampilkan secara visual serta maklum balas sistem berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required