Kelayakan permohonan lesen PSV untuk OKU akan dipinda, beri peluang jadi pemandu e-hailing – Loke

Kelayakan permohonan lesen PSV untuk OKU akan dipinda, beri peluang jadi pemandu e-hailing – Loke

Kementerian Pengangkutan telah mengesahkan syarat kelayakan permohonan lesen Kenderaan Pengangkutan Awam (PSV) akan dipinda membenarkan golongan orang kurang upaya (OKU) untuk menjadi pemandu e-hailing.

Memetik laporan Bernama, menterinya Anthony Loke berkata, buat masa ini, peraturan semasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) melarang golongan OKU ini daripada mendapatkan lesen PSV, yang akan menjadi syarat wajib untuk pemandu e-hailing bermula 12 Julai ini.

Menurutnya lagi, ketika ini terdapat sekitar 400 pemandu OKU e-hailing dan pindaan syarat itu perlu bagi membolehkan mereka bekerja dan mendapat pendapatan sendiri.

“Kerajaan berhasrat untuk meminda peraturan ini bagi membolehkan OKU mendaftar sebagai pemandu PSV sedang berusaha menyegerakannya, dan berharap ia dapat dilaksanakan pada bulan Mei ini. Ia membabitkan kira-kira 300 sehingga 400 pemandu OKU. Mereka akan diberi keutamaan, diharapkan sebaik sahaja peraturan pada 12 Julai berkuatkuasa, mereka boleh terus memandu,” katanya kepada pemberita hari ini.

Kelayakan permohonan lesen PSV untuk OKU akan dipinda, beri peluang jadi pemandu e-hailing – Loke

Tambahnya lagi, setakat ini terdapat 25 syarikat yang mahu melaksanakan perkhidmatan e-hailing telah memohon lesen pengendali di mana 16 daripadanya lulus dan dua permohonan ditolak manakala lebih 1,000 pemandu mendaftar lesen PSV setakat ini.

Mengulas mengenai terdapat pemandu e-hailing yang menolak peraturan pendaftaran PSV, Loke meminta mereka melihat daripada perspektif yang berbeza dan menegaskan semua pemandu perlu mendaftar dan mematuhi peraturan yang ditetapkan serta memberi kerjasama menyeluruh.

“Sudah tentu ada sedikit masalah bagi anda untuk pergi kursus, lesen, dan sebagainya, tapi lihat kepada manfaat jangka panjang. Seluruh industri akan dijadikan sah oleh undang-undang dan diselaras, jadi anda ada persekitaran yang ‘secure’ untuk beroperasi. Anda hanya perlu lakukan ia sekali sahaja, bukannya kita minta mereka buat setiap tahun, kemudian tahun depan hanya perbaharui sahaja. Tidak kiralah pemandu separuh masa atau sepenuh masa, mereka tetap kena mendaftar e-hailing,” katanya.

Malah beliau turut menyeru pemandu e-hailing agar tidak menunggu hingga saat akhir untuk mendaftar lesen PSV mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required