Grab laksana mekanisma pengecaman wajah pengguna melalui aplikasinya – guna swafoto ‘live’

Grab laksana mekanisma pengecaman wajah pengguna melalui aplikasinya – guna swafoto ‘live’

Grab Malaysia telah mengumumkan mekanisma unik ‘Pengesahan Penumpang’ yang akan membolehkan pengguna mengesahkan identiti mereka menerusi aplikasi Grab menggunakan pilihan swafoto ‘live’. Ia adalah hasil kerjasama erat dengan Kementerian Pengangkutan dan telah pun dilancarkan semalam oleh menterinya, Anthony Loke.

Mekanisma ini merupakan sebahagian daripada komitmen keselamatan jangka panjang Grab bagi meletakkan standard tinggi terhadap aspek keselamatan pengangkutan, di samping mencegah kejadian yang tidak diingini daripada berlaku menerusi inovasi teknologi, seperti yang dilaporkan Bernama.

Menurut Loke, Malaysia sedang menerajui aspek keselamatan dalam perkhidmatan pengangkutannya dalam pelbagai cara, termasuk bekerjasama menerusi kolaborasi awam-swasta.

Grab laksana mekanisma pengecaman wajah pengguna melalui aplikasinya – guna swafoto ‘live’

“Menerusi kolaborasi ini kita bekerjasama dengan Grab untuk mencari cara yang inovatif bagi memanfaat teknologi untuk kebaikan sosial. Teknologi adalah pemacu yang hebat. Ia mengubah cara kita berurusan, dan kini dengan sokongan dan komitmen Grab, kita sedang melihat tahap keselamatan ditingkatkan lagi, kearah penyelesaian inovatif yang dijana oleh teknologi yang akan menjadikan pengangkutan di Malaysia lebih selamat,” katanya.

Tambahnya lagi, Grab dapat memainkan peranan lebih dalam mewujudkan persekitaran Malaysia yang lebih selamat dengan mengurangkan jumlah insiden yang tidak diingini di jalanraya yang boleh dicegah, di samping memberi perlindungan kepada pemandu Grab semasa mereka berkerja keras mencari rezeki.

“Keselamatan sentiasa menjadi keutamaan bagi Malaysia di atas jalan raya mahupun di mana sahaja. Grab sentiasa memberi tumpuan kepada usaha mencari penyelesaian terbaik kepada isu-isu keselamatan pengguna perkhidmatan e-hailing setiap hari. Kami gembira Grab mengutamakan aspek keselamatan dalam operasinya, dan kami yakin akan dapat mencegah sepenuhnya kejadian yang tidak diingini daripada berlaku,” ujarnya.

Grab laksana mekanisma pengecaman wajah pengguna melalui aplikasinya – guna swafoto ‘live’

Sementara itu Ketua Grab Malaysia Sean Goh berkata teknologi pengecaman muka yang lebih canggih yang dimuatkan dalam aplikasi Grab, akan memastikan gambar yang diambil adalah gambar muka ‘live’ dan ia juga berupaya untuk mengesan dan menolak gambar yang tidak senonoh.

Dengan memberi jaminan kepada para penumpang bahawa gambar swafoto mereka akan digunakan hanya sekali bagi tujuan pengesahan sahaja, dan sebagaiman semua data peribadi yang terkandung dalam aplikasi Grab, ia dilindungi di bawah Akta Perlindungan Data Peribadi 2010.

“Sejak diperkenalkan awal tahun ini, penampilan ini berjaya menjadi batu penghalang kepada kejadian jenayah. Jenayah yang berkaitan dengan penumpang di atas platform kami berkurangan 30% sejak ia dilancarkan sebagai keperluan buat semua pengguna baru, sekaligus memberikan banyak kelegaan kepada pemandu kami,” katanya.

Goh berkata swafoto itu tidak akan dipaparkan sebagai gambar profil atau dikongsi dengan mana-mana pihak luar, termasuk pemandu dan pengusaha.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required