Tan Chong Subaru Automotive (Thailand) dilancarkan – hasilkan Subaru Forester baharu untuk Malaysia

Tan Chong Subaru Automotive (Thailand) dilancarkan – hasilkan Subaru Forester baharu untuk Malaysia

TC Manufacturing and Assembly Thailand (TCMA TH) , sebuah syarikat subsidiari Tan Chong International Limited (TCIL) yang berpangkalan di Singapura, bersama-sama dengan Subaru Corporation (dahulu dikenali sebagai Fuji Heavy Industries), secara rasmi melancarkan kemudahan pemasangan TCIL yang pertama di Thailand.

Fasiliti seluas 100,000 meter persegi ini terletak di kawasan perindustrian Ladkrabang, beroperasi dengan kerjasama antara Tan Chong Subaru Automotive (Thailand) Limited, atau TCSAT – dengan TCMA TH yang memiliki 74.9% pegangan saham, sementara Subaru Corporation kekal dengan 25.1%.

TCSAT merupakan kilang ketiga Subaru Corporation di dunia selepas kilang di Gunma, Jepun dan Subaru of Indiana Automotive di Amerika Syarikat. Kilang ini dibina dengan pelaburan awal sebanyak lima bilion baht.

Kilang ini menggunakan robotik berprestasi tinggi di beberapa peringkat pemasangan, termasuk aplikasi cat pada kenderaan, kimpalan utama badan kereta dan aplikasi balutan untuk komponen kaca. Kawalan kualiti dan proses pembetulan yang ketat juga dilaksanakan sepanjang proses pemasangan, dengan pemeriksaan pengeluaran tetap oleh Subaru Corporation dan pemeriksaan dalaman secara rawak. Terdapat juga trek ujian yang dibina untuk menguji kenderaan.

Kebanyakan komponen termasuk panel badan dibawa masuk dari Jepun, dan lain-lain komponen ada yang diperoleh dari pembekal tempatan dan antarabangsa. Menurut syarikat ini, untuk mematuhi perjanjian Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN, 40% daripada komponen (mengikut nilai) diperoleh dari dalam rantau ini.

Subaru Forester generasi kelima merupakan model pertama yang dipasang di TCSAT, dengan unit pertamanya telah mula melancarkan pemasangannya pada 15 Ogos 2018. Produksi bagi kenderaan pemanduan sebelah kiri ini telah pun dimulakan, manakala bagi model pemanduan sebelah kanan pula akan bermula pada Mei tahun ini. Kereta yang diproduksi di sini juga akan diedarkan di Thailand, Malaysia, Vietnam dan Kemboja menerusi Motor Image Group, sebuah anak syarikat penuh milik TCIL.

Untuk Malaysia, Forester generasi sebelum ini dipasang di Tan Chong Motor Assemblies di Segambut, yang buat masa ini turut memasang XV untuk pasaran tempatan dan eksport. Dengan tertubuhnya TCSAT, Forester terkini akan tiba sebagai model import-sepenuhnya dari Thailand apabila ia dilancarkan. Laporan sebelum ini turut menyebut, fasiliti di Thailand dan Malaysia akan berjalan seperti biasa di rantau ini, tetapi pecahan modelnya belum lagi diumumkan.

Tan Chong Subaru Automotive (Thailand) dilancarkan – hasilkan Subaru Forester baharu untuk Malaysia

Sebagai kilang pertama di luar Jepun yang memproduksikan kereta Subaru di Asia, TCSAT mempunyai potensi untuk mencapai kapasiti sebanyak 100,000 unit setahun bagi memenuhi permintaan di Asia Tenggara, walaupun hanya mengeluarkan sekitar 6,000 Forester untuk tahun pertama operasinya. Kilang ini juga berkeupayaan untuk memproduksikan sehingga empat model berlainan, dan memiliki ruang yang diperluaskan di sekitar kawasan terbabit jika diperlukan.

“Ini merupakan peristiwa penting bagi kami, untuk memasang keret Subaru sendiri di Thailand. Dari pengedaran, pengedar dan selepas jualan, kini kami memasang sendiri kereta Subaru,” ujar Glenn Tan, timbalan pengerusi dan orang kuat bagi TCIL.

Sambungnya lagi, “”Langkah jangka panjang yang strategik ini akan membolehkan kami untuk menguruskan rantaian bekalan kami dengan lebih baik, meluaskan barisan produk kami, dan kurang bergantung kepada bekalan dari Jepun. Kita akan dapat bertindak balas dan memenuhi permintaan pengguna kenderaan Subaru di rantau ini, dan mungkin di luar rantau ini pada masa akan datang, “katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required