Pemilik BMW warga Singapura yang dikesan guna nombor plat Hyundai Elantra kini sedang disiasat

Pemilik BMW warga Singapura yang dikesan guna nombor plat Hyundai Elantra kini sedang disiasat

Minggu lalu, tular gambar seorang pemilik BMW warga Singapura menukar nombor pendaftaran keretanya dengan nombor pendaftaran palsu yang juga dari negara berkenaan. Menurut laporan portal berita republik tersebut, The Straits Times, pemandu berkenaan kini sah sedang disiasat oleh Lembaga Pengangkutan Darat (LTA) Singapura.

Nombor pendaftaran asal BMW 3 Series E90 berkenaan adalah SLX27E, tetapi pemiliknya menggunakan nombor SKD2777C milik sebuah Hyundai Elantra berwarna emas selepas tiba di Malaysia. Sejam selepas dikesan menukar nombor pendaftran berkenaan di Petron Gelang Patah pada pagi 18 Mei, kereta tersebut dikesan telah memandu melebihi had laju menerusi kamera perangkap had laju di lebuh raya.

Netizen turut memeriksa rekod saman untuk nombor pendafaran SLX27E menggunakan laman MyEG setelah foto berkenaan tular, dan mendapati dua saman telah dikenakan – satu pada Julai tahun lalu, dan satu lagi pada 18 Mei 2019. Walau bagaimanapun rekod saman berkenaan didapati sudah lagi tiada pada 20 Mei 2019.

Kereta berkenaan dilihat kembali semula ke Singapura pada hari yang sama dengan menggunakan nombor pendaftaran asalnya – kesemua gambar yang dipaparkan ini adalah dari laman Facebook SG Road Vigilante.

Laporan dari The Straits Times turut memetik kenyataan saksi kejadian tersebut. “Ada banyak kereta dari Singapura di stesen minyak berkenaan pagi itu. Dan pemandu ini menukar nombor pendaftarannya secara terlalu terbuka. Kebanyakkan dari kami terkejut dengan apa yang kami lihat. Pemandu (BMW) berkenaan sangat sombong dan memberikan contoh yang sangat tidak baik terhadap rakyat Singapura. Apa akan jadi sekiranya dia terlibat dengan kemalangan di Malaysia dan seseorang cedera atau terbunuh? Syarikat insurannya boleh mempertikaikan tuntutan tersebut,” katanya.

“Perkara ini telah tular. Jika sesuatu tidak dilakukan, masyarakat akan mula meniru apa yang pemandu BMW ini buat dan menukar nombor pendaftaran kenderaan mereka ketika memandu di Malaysia,” kata saksi itu lagi.

Pemilik BMW warga Singapura yang dikesan guna nombor plat Hyundai Elantra kini sedang disiasat

Portal berita berkenaan turut berhubung dengan penolong ketua polis Johor Mohd Kamaruddin Md Din, di mana beliau menjelaskan bahawa pihaknya tidak mengetahui akan perkara tersebut. “Setakat ini, kami belum mempunyai kes sedemikian membabitkan pemandu dari Singapura. Jika perkara ini benar, kami mahu perkara tidak bertanggungjawab ini dihentikan. Kami tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas,” katanya.

Akta Pengangkutan Jalan Malaysia secara jelas menyebut sekiranya ada kenderaan yang dikesan menggunakan nombor pendaftaran yang bukan miliknya, pesalah akan dikenakan saman sehingga RM5,000 dan penjara sehingga setahun. Kenderaan tersebut turut akan disita. Perkara yang sama turut menjadi kesalahan jika dilakukan di Singapura dan pesalah boleh di saman sehingga S$5,000 dan/atau penjara sehingga setahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required