PLUS cadang bina kapsul tidur di R&R tahun depan

PLUS cadang bina kapsul tidur di R&R tahun depan

Sebelum ini Plus Malaysia Berhad (PLUS) pernah mempunyai hotel penginapan di beberapa buah kawasan rehat dan rawat (R&R) namun ia telah ditutup berikutan tiada sambutan di kalangan pengguna lebuhrayanya. Namun sikap keprihatinan dan tanggungjawab PLUS terhadap penggunanya tidak terhenti begitu sahaja. Terkini, PLUS bercadang untuk membina kapsul tidur untuk pengguna Lebuhraya Utara-Selatan berehat terutamanya bagi pemandu kenderaan berat.

Menurut Pengarah Urusan PLUS Datuk Azman Ismail, cadangan tersebut kini dalam peringkat kajian dan projek rintisnya dijangka bakal dilaksanakan tahun hadapan.

“Kita sentiasa melihat kepada kemahuan pengguna… kapsul tidur yang juga dipanggil ‘time capsule’ ini akan memberi peluang kepada pemandu terutamanya pemandu kenderaan berat untuk mereka ambil ‘quick nap’ pada waktu malam sebelum mereka meneruskan pemanduan.

PLUS cadang bina kapsul tidur di R&R tahun depan

“Ini antara penambahbaikan fasiliti sedang dikaji dan kita berharap langkah ini nanti dapat mengurangkan keletihan dalam kalangan pemandu kenderaan berat dan mereka boleh memandu dalam keadaan segar… sekali gus dapat mengurangkan kadar kemalangan akibat mengantuk dan kepenatan,” katanya kepada Bernama.

Azman berkata, kapsul tidur tersebut akan dibina di R&R memandangkan ia mempunyai kawasan parkir kenderaan berat yang luas, selain menyediakan pelbagai fasiliti lain termasuk tandas yang lengkap dengan bilik mandi.

“Dahulu PLUS pernah membuka hotel di sepanjang lebuh raya tetapi terpaksa menutupnya kerana tidak mendapat sambutan dan kita dapati pemandu mahukan tempat tidur hanya untuk ‘quick nap’ dan tidak memerlukan hotel seharian. Maka kita akan lihat maklum balas pengguna terhadap projek rintis itu nanti dan kalau sambutannya baik, kita akan perluaskan di R&R bersesuaian,” ujarnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required