Terengganu antara negeri paling popular dengan kereta klon, 307 unit telah disita sejak 2015 – JPJ

Terengganu antara negeri paling popular dengan kereta klon, 307 unit telah disita sejak 2015 – JPJ

Walau banyak kes kereta klon yang disita, tetapi masih ramai juga yang ‘merelakan’ diri terjerat dengan sindiket ini biar pun pelbagai alasan diberikan, paling popular; “tidak tahu ia adalah kereta klon”, “tidak tahu bahawa memiliki kereta klon adalah salah di sisi undang-undang”, selain terpengaruh dengan harga yang ditawarkan iaitu jauh lebih murah berbanding yang dijual di pasaran.

Antara negeri yang paling banyak menerima kemasukan kenderaan klon ialah Terengganu. Perkara ini disahkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Terengganu yang telah menyita 307 kenderaan klon termasuk dua jenis Mini Cooper dan Honda Jazz yang berjaya dikesan pada Op Hari Raya Aidilfitri pada minggu lalu.

Laporan Kosmo menyebut, jumlah kenderaan yang disita sejak tahun 2015 itu telah menjadikan Terengganu antara negeri utama lubuk kenderaan klon di negara ini.

“Kebanyakan kenderaan klon ini jenis mewah yang dibawa masuk dari negara jiran, Singapura dan Thailand dengan nombor pendaftaran palsu yang mirip dengan casis enjin model sama terdapat di negara ini. Kebanyakan pengguna kenderaan yang disita terbabit mendakwa terpengaruh dengan harga murah ditawarkan sindiket terbabit tanpa mengetahui ia sebenarnya adalah klon,” ujar Pengarah JPJ Terengganu, Zulkarnain Yasin dalam sidang media yang berlangsung semalam.

Beliau turut berkata, sebahagian besar kenderaan klon terbabit yang telah dilucut hak oleh mahkamah dan tidak dikacau ganggu nombor casis enjinnya akan dibuka untuk lelongan awam sebanyak dua kali setahun.

“Sesi lelongan awam paling terdekat ialah 30 Jun ini melibatkan 42 buah motosikal dan kereta termasuk 20 kenderaan klon seperti Honda Jazz, Honda Odysey, Honda City, Subaru Impreza, Nissan Sentra dan Toyota Wish pada harga bidaan bermula antara RM70 hingga RM15,000,” katanya

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required