Toyota bakal perkenal sistem matikan enjin secara automatik sekiranya dibiar melahu terlalu lama

Toyota bakal perkenal sistem matikan enjin secara automatik sekiranya dibiar melahu terlalu lama

Toyota mengumumkan bahawa mereka bakal hadir dengan dua teknologi baharu yang berkaitan dengan keselamatan untuk model-model baharu pada tahun 2020 kelak, menurut laporan Automotive News.

Pertama, jenama berkenaan akan menghasilkan sistem yang akan mematikan enjin yang melahu (hidup tetapi kereta tidak berjalan) terlalu lama, dan kedua adalah sistem yang akan membolehkan gear ‘P’ dimasukkan secara automatik sekiranya pemandu terlupa untuk berbuat demikian bagi mengelakkan kereta bergerak sendiri.

Untuk teknologi pertama, ia akan dibuat dengan hanya menaik taraf sistem kunci pintar sedia ada. Sistem berkenaan selepas ini akan memberikan dua tahap amaran audio dan visual kepada pemandu sekiranya enjin dibiar melahu terlalu lama. Sekiranya amaran tersebut tidak diendahkan, enjin berkenaan akan dimatikan sendiri. Toyota turut merancang untuk menghantar amaran berkenaan terus ke telefon pintar pemilik menerusi satu aplikasi khas.

Toyota bakal perkenal sistem matikan enjin secara automatik sekiranya dibiar melahu terlalu lama

2017 Toyota Camry V6 engine

Toyota mengambil langkah untuk menghasilkan sistem ini setelah menerima teguran dari Safety Research & Strategies atas statistik kematian disebabkan oleh karbon monoksida dicatatkan terjadi kepada kereta Toyota dengan sistem kunci pintar di Amerika Syarikat. Menurut badan tersebut, sekurang-kurangnya 37 kematian telah dikaitkan dengan keracunan karbon monoksida pada kereta yang dibekalkan sistem kunci pintar.

“Ini merupakan pengumuman yang positif, dan kami gembira ia berlaku. Walau bagaimanapun, mereka telah lambat untuk mengambil tindakan dan tiada rancangan diumumkan untuk membaikpulih sistem pada kereta yang telah pun berada di atas jalan raya,” kata pengasas Safety Research & Strategies, Sean Kane.

“Keselamatan dan sekuriti pelanggan kami adalah menjadi keutamaan, dan kami bersimpati dengan setiap orang yang terlibat dalam kemalangan membabitkan kenderaan kami. Kami gembira untuk melihat respon positif keatas langkah proaktif ini. Kami akan terus menurut semua standard yang berkenaan untuk masa sekarang dan akan datang,” kata jurucakap Toyota dalam respon kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh Kane.

Toyota bakal perkenal sistem matikan enjin secara automatik sekiranya dibiar melahu terlalu lama

Bagi teknologi kedua pula, Toyota menggelarnya sebagai Automatic Park, yang akan sama ada menukarkan gear ke posisi ‘P’ atau mengkatifkan brek parkir elektronik secara automatik sekiranya pemandu keluar dari kenderaan tanpa meletakkan gear pada kedudukan ‘P’. Sistem ini akan diaktifkan apabila ia mengesan pintu dan tali pinggang pemandu dibuka, dan brek telah dilepaskan.

Namun, Toyota masih belum memperincikan berapa lama sistem baharu ini akan diserapkan ke kesemua model baharu mereka, dan masih belum jelas ia hanya untuk pasaran Amerika Syarikat atau akan dilakukan ke seluruh dunia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required