Pemilik BMW Singapura pamer no. plat palsu mengaku bersalah di Mahkamah JB, dihukum denda RM8,000

Pemilik BMW Singapura pamer no. plat palsu mengaku bersalah di Mahkamah JB, dihukum denda RM8,000

Ingat lagi kes seorang pemilik BMW dari Singapura menukar nombor plat pendaftaran keretanya dengan nombor sebuah Hyundai Elantra ketika berada di Johor Bahru Mei lalu? Pemandu berkenaan sudahpun dihadapkan di Mahkamah Majistret Khas Trafik Johor Bahru hari ini, dan telah pun mengaku bersalah, menurut laporan Harian Metro.

Majistret Nurasidah A Rahman menjatuhkan hukuman itu terhadap Tan Hock Lai, 44, yang juga orang kena saman (OKS) selepas mengaku salah terhadap pertuduhan dihadapinya. Berdasarkan kertas pertuduhan, Tan sebagai pemandu kereta jenis BMW 320i menggunakan kenderaan terbabit di jalan raya dengan mempamerkan nombor pendaftaran kenderaan lain.

Dia dikesan melakukan perkara tersebut di sebuah stesen minyak di Lebuhraya LinKedua, Gelang Patah, 7.35 pagi, 18 Mei lalu. Nombor pendaftaran asal BMW 3 Series E90 berkenaan adalah SLX27E, tetapi Tan menggunakan nombor SKD2777C milik sebuah Hyundai Elantra berwarna emas dalam kes itu.

Bagi perbuatan itu, dia dituduh mengikut Seksyen 108 (3)(f) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 108 (3)(j) akta sama yang memperuntukkan hukuman denda sehingga RM20,000 atau penjara maksimum lima tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dijalankan Pegawai Pendakwa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Mohd Khairi Ismail manakala OKS tidak diwakili peguam.
Mahkamah kemudian menjatuhkan hukuman denda itu dan memerintahkan OKS dipenjara setahun jika gagal membayar denda berkenaan.

Berpandukan maklumat, pihak JPJ membuat siasatan dan pada 2 Julai lalu, pemandu kenderaan hadir ke JPJ Johor dengan rela hati bagi tujuan siasatan.

Selepas disiasat, pemandu sebagai pemilik kereta mengaku salah atas perbuatan yang dilakukan pada 18 Mei lalu dan Notis JPJ (P)22 dikeluarkan kepada pemandu iaitu pemilik kenderaan atas perbuatan mempamerkan nombor pendaftaran kenderaan lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required