BMW dan Daimler berkerjasama bangunkan teknologi pemanduan autonomous, libatkan R&D bersama

BMW dan Daimler berkerjasama bangunkan teknologi pemanduan autonomous, libatkan R&D bersama

Siapa sangka dua syarikat yang bersaing secara terus selama berpuluh tahun akhirnya berjabat tangan setelah nampak satu titik persamaan yang boleh menguntungkan kedua-dua pihak? BMW dan pemilik jenama Mercedes-Benz iaitu Daimler kini telah sah menandatangani perjanjian untuk membangunkan teknologi pemanduan sendiri generasi seterusnya.

Dalam perjanjian tersebut, kedua-dua syarikat berkenaan akan bersama-sama membangunkan teknologi bantuan pemanduan, pemanduan autonomous di lebuh raya dan sistem parkir automatik – kesemuanya pada standard tahap ke-4. Kerjasama ini disasarkan untuk mempercepatkan sistem ini masuk ke pasaran kereta-kereta penumpang bermula pada tahun 2024, dan sistem yang telah siap nanti boleh digunakan oleh kedua-dua pihak secara bebas pada model masing-masing.

Dengan kerjasama ini, lebih dari 1,200 orang pakar dari kedua-dua syarikat akan berkerjasama, dibahagikan dalam pelbagai kumpulan, dan ditempatkan di berberapa lokasi termasuk di Pusat Teknologi Mercedes-Benz Sindelfingen, Pusat Ujian dan Teknologi Daimler Immendingen dan Kampus Pemanduan Autonomous BMW di Unterschleissheim, berhampiran Munich.

Teras utama penyelidikan ini akan difokuskan kepada pembangunan platform berskala untuk sistem bantuan pemanduan, termasuk penderia, dan juga pusat pengumpulan data bagi menyimpan, menguruskan dan memproses data, serta membangunkan sistem dan perisian. Kedua-dua syarikat mengatakan bahawa perbincangan lebih lanjut akan dibuat untuk mengembangkan lagi kerjasama ini bagi membina sistem pemanduan automatik dengan tahap lebih tinggi di kawasan moden dan pusat bandar.

BMW dan Daimler berkerjasama bangunkan teknologi pemanduan autonomous, libatkan R&D bersama

Sebelum ini, BMW dan Daimler sudahpun membina teknologi pemanduan autonomous mereka sendiri. BMW mensasarkan untuk mencapai teknologi tahap 3 pada model produksinya menjelang 2021 pada model BMW iNext, dengan tahap 4 akan dimulakan dalam projek permulaan.

Manakala untuk Daimler, mereka sedang dalam peringkat pembangunan untuk berberapa prohek bukan sahaja spesifik untuk tahap 3, tetapi juga untuk tahap 4 dan 5, dan mensasarkan dapat menghasilkan kenderaan dengan teknologi tahap 4/5 penuh untuk pasaran pada dekad seterusnya.

Kedua-dua syarikat turut menyatakan bahawa kerjasama ini tidak eksklusif dan ia turut dibuku kepada rakan-rakan kerjasama teknologi dan OEM, dengan hasilnya nanti membolehkan teknologi tersebut boleh digunakan di bawah lesen oleh pengeluar OEM lain. Awal bulan ini, BMW dan Daimler bersama dengan Aptiv, Audi, Baidu, Continental, FCA, HERE, Infineon, Intel dan Volkswagen menerbitkan kertas putih bertajuk Utamakan Keselamatan untuk Pemanduan Automatik, yang meliputi kesemua kaedah keselamatan yang relevan untuk pemanduan autonomous tahap 3/4 SAE.

Sebenarnya ini bukan pertama kali BMW dan Daimler bekerjasama. Awal tahun ini, kedua-dua syarikat telah menjalinkan kerjasama untuk menyediakan servis mobiliti, menyuntik modal satu billion Euro untuk lima projek berbeza iaitu perkongsian kenderaan, ride-hailing, parkir, sistem pengecaj dan pengangkutan multimodal. Mereka juga sudah mula berbincang berkenaan idea untuk membina platform kereta elektrik bagi menjimatkan kos pembangunan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required