Toyota Prius PHEV ditambahbaik, kini 5-tempat duduk

Toyota Prius PHEV ditambahbaik, kini 5-tempat duduk

Toyota Prius plug-in hybrid telah pun hadir dengan versi yang ditambahbaik dan kini didatangkan dengan lima-tempat duduk, berbanding bentangan empat-tempat duduk sebelum ini. Selain itu, ciri lain yang ditambahbaik ialah warna hitam metalik baharu, roda lima-jejari dwi-tona 17-inci, dan skim warna upholsteri dan material baharu untuk kabin.

Selain daripada itu, tiada perubahan yang dlakukan untuk Prius PHEV ini. Untuk penjana kuasanya, ia masih kekal dengan enjin 1.8 liter Atkinson-cycle VVT-i, dengan hamburan 98 PS pada 5,200 rpm dan tork 142 Nm pada 3,600 rpm. Dua motor elektrik turut dberikan – satunya menghasilkan 72 PS/163 Nm dan satu lagi dengan 31 PS/40 Nm.

Gabungan enjin petrol dan bateri lithium-ion 8.8 kWh, hasilnya ia mampu memberikan output sehingga 122 PS, pecutan dari 0-100 km/j dalam 11.1 saat dan kelajuan maksimum pula cecah 162 km/j. Pacuan semua-elektrik boleh mencapai 68.2 km, dan walau pun baterinya kehabisan kuasa, kereta ini mampu mencapai penggunaan bahan api sekitar 37.2 km per liter mengikuti kitaran Japanese JC08, berbanding 31.6 km per liter pada model sebelumnya.

Toyota Prius PHEV ditambahbaik, kini 5-tempat duduk

Pengecasan baterinya mengambil masa sekitar 2 jam 20 minit menggunakan soket 200 V dan 14 jam jika dengan unit 100 V. Terdapat juga panel solar pada bumbung yang boleh meningkatkan kuasa elektrik sekitar 6.1 km jika diletakkan di bawah matahari sepanjang hari, atau lebih kurang anggaran 2.9 km sehari. Panel tersebut juga boleh mengecas bateri apabila kereta dipandu, dengan itu ia mampu menjimatkan penggunaan bahan api.

Bekalan kuasa elektrik luaran juga telah ditambah untuk menyalurkan elektrik sekiranya terdapat situasi kecemasan seperti bencana alam. Bagi mod EV, Prius EV juga boleh membekalkan kuasa tanpa enjinnya dihidupkan; dalam mod hibrid pula, kereta itu boleh membekalkan elektrik sehingga dua hari dengan maksimum sekitar 1,500 W dengan enjin dihidupkan dan tangki minyak penuh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required