Beli kereta mewah, tapi tak bayar duti import – JKDM

Beli kereta mewah, tapi tak bayar duti import – JKDM

Akibat mahu hidup bergaya dan kelihatan mewah, ada juga segelintir rakyat Malaysia yang sanggup membeli kenderaan mahal seperti Ferrari, Aston Martin, Bentley dan Lamborghini di Brunei, tetapi tidak membayar duti import. Malah kini, ia dilaporkan menjadi trend di Sarawak. Perkara ini didedahkan oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) sendiri menerusi rampasan 18 kenderaan mewah dalam operasi khas pada 9 hingga 12 Julai lalu terutama di sekitar Kuching dan Samarahan.

Menurut Timbalan Ketua Pengarah (Penguatkuasaan dan Pematuhan) JKDM Datuk Azimah Abd Hamid, operasi tersebut dilakukan bersama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), berjaya merampas dan menyita kenderaan mewah berkenaan yang bernilai kira-kira RM4.74 juta dengan RM8.15 juta jumlah duti import.

“JKDM Sarawak dan SPRM menggerakkan satu operasi khas pada awal bulan ini bagi mengekang kegiatan penyalahgunaan kemudahan dan penyeludupan kenderaan asing ke Sarawak. Kami melaksanakan operasi ini selepas melakukan pemantauan selama setahun. Hasil risikan sebelum ini mendapati, ada kenderaan mewah itu berada di Sarawak selama setahun, berbanding tempoh dibenarkan iaitu hanya tiga bulan sahaja,” ujarnya seperti yang dilaporkan oleh Harian Metro.

Beli kereta mewah, tapi tak bayar duti import – JKDM

Menurutnya lagi, seramai 18 pemilik kenderaan berkenaan dikenakan bayaran jaminan RM5,000 hingga RM10,000 dengan seorang penjamin. Kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 133 (1) dan Seksyen 133 (1)(g) Akta Kastam 1967 kerana tidak mematuhi kelayakan ditetapkan pada Perintah Duti Kastam (Pengecualian) 2017.

Mengikut Butiran 13 Perintah Duti Kastam (Pengecualian) 2017, pengecualian hanya diberikan kepada warga asing atau berstatus penduduk tetap (PR) atau memiliki permit kerja sah di negara asing dengan syarat kenderaan itu hanya dibenarkan berada di negara ini selama tiga bulan sahaja.

“Kita juga menyiasat kes ini membabitkan penggunaan pas kenderaan disyaki palsu dan beberapa pelanggaran kepada peruntukan mengikut Akta Kastam 1967,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required