Jumlah keuntungan Nissan jatuh 98.5% – 12,500 pekerja terpaksa dihentikan, produksi dipotong 10%

Jumlah keuntungan Nissan jatuh 98.5% – 12,500 pekerja terpaksa dihentikan, produksi dipotong 10%

Kerana jumlah keuntungannya yang jatuh mendadak, pengeluar automotif dari Jepun, Nissan terpaksa memberhentikan 12,500 orang pekerjanya di seluruh dunia, lebih tinggi dari apa yang dijangka sebelum ini, lapor Reuters.

Awal minggu ini, syarikat tersebut dilaporkan sedang bersedia untuk memberhentikan sekitar 10,000 orang tenaga kerjanya kerana masalah yang dihadapi. Dengan pengumuman baharu ini bermaksud Nissan selepas ini akan beroperasi dengan tenaga 139,000 orang atau berkurang 9% dari sebelumnya.

Nissan mencatatkan kejatuhan sebanyak 98.5% kepada 1.6 bilion yen (RM60.5 juta) untuk suku pertama tahun ini. Ia dikatakan berpunca dari kenaikan harga bahan mentah, tukaran mata wang asing yang tidak menentu, dan juga usaha-usaha untuk menghasilkan produk bagi memenuhi undang-undang semasa yang memakan kos tinggi.

Selain langkah untuk mengurangkan tenaga kerja ini, Nissan turut akan mengurangkan operasi produksi mereka terutamanya untuk kereta-kereta kompak serta jenama bajet mereka iaitu Datsun. Menurut CEO Nissan, Hiroko Saikawa, langkah ini akan menyaksikan barisan produk mereka berkurangan sekitar 10%, dan 14 dari keseluruhan fasiliti mereka seluruh dunia akan terkesan. Produksi turut akan dikurangkan sebanyak 10% sehingga 2023.

Jumlah keuntungan Nissan jatuh 98.5% – 12,500 pekerja terpaksa dihentikan, produksi dipotong 10%

“Kami kini sedang fokus di mana kami membuat pelaburan untuk menghasilkan kereta kompak di bawah rancangan Power 88,” kata Saikawa ketika membentangkan prestasi suku pertama 2019 syarikatnya. Rancangan Power 88 tersebut telah diumumkan pada 2011 dan ia bertujuan untuk meningkatkan pertumbuhan Nissan secara global dengan melebarkan segmen produk dan meningkatkan penampilan jenama dalam pasaran seperti Rusia dan India.

Dalam Power 88, tidak kurang dari 51 model baharu dirancang untuk dilancarkan, yang turut membabitkan penawaran barisan model yang lebih luas untuk peringkat global, dihasilkan dari platform-V mereka.

Pada Mei lalu, Nissan telah mengumumkan pengurangan produksi untuk lapan fasiliti mereka termasuk Sepanyol dan Indonesia di mana hatchback Nissan March dan model-model Datsun dihasilkan. Nissan turut memasang model-model kompak di Mexico, Rusia, Perancis dan Thailand, namun tiada pengumuman spesifik berkenaan lokasi atau skala pengurangan yang terlibat.

Nissan kini sedang menghadapi masalah di berberapa pasaran pentingnya, terutama di Amerika Syarikat. Jualan global mereka jatuh 4.4% kepada 5.52 juta unit pada tahun fiskal 2018. Penurunan tersebut disumbangkan oleh kejatuhan 9.3% jualan di Amerika Syarikat dan penurunan 14.9% di Eropah.

Atas skandal yang memalitkan bekas pengerusinya, Carlos Ghosn sebelum ini, Nissan turut mempunyai masalah hubungan dalam rakan pakatannya iaitu Renault. Mereka juga gagal dalam usaha untuk bergabung dengan Fiat Chrysler Automobile.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required