Porsche buru pembekal alat ganti palsu dari China

Porsche buru pembekal alat ganti palsu dari China

Bagi mengelakkan pelanggan tertipu dengan membeli barangan palsu serta menjaga reputasi jenamanya, Porsche telah menubuhkan satu divisi yang digelar pasukan “Perlindungan Jenama” bagi memburu pembekal komponen-komponen tiruan berkenaan.

Pasukan tersebut terdiri dari tiga orang peguam iaitu Andreas Kirchgäßner, Thomas Fischer dan Michaela Stoiber, beroperasi di tingkat dua, Kilang Porsche 1 yang terletak di Zuffenhausen, Jerman, dan ia terus-menerus mengesan pembekal dan pembuat produk-produk palsu yang menggunakan logo Porsche tersebut.

Tahun lalu, pasukan ini telah merampas lebih dari 200,000 barangan yang bernilai 60 juta euro termasuk 33,000 alat ganti kenderaan yang bernilai lebih dari dua juta euro. Kebanyakkan barangan-barangan tersebut dijual secara atas talian seperti Amazon, Ebay dan Alibaba.

Manakala barangan-barangan promosi palsu seperti topi baseball, baju-T dan cermin mata banyak dijumpai dijual secara terbuka di acara-acara seperti acara Retro Classic di Stuttgart, Jerman hingga ke Hong Kong Toys & Games Fair.

“Kadang kala barangan tiruan ini sangat jelas. Produk-produk tersebut adalah jauh lebih murah dari biasa, dan mempunyai logo Porsche yang ditiru dengan teruk. Kami kadang kala turut terjumpa logo dengan haiwan berbeza ditengahnya. Contohnya, kambing biri-biri yang berdiri menggantikan kuda pada logo Porsche,” kata Michaela Stoiber.

Porsche buru pembekal alat ganti palsu dari China

Pasaran untuk alat ganti palsu juga dilihat kini sedang meningkat naik secara tetap, terutamanya untuk komponen yang kerap perlu ditukar dan boleh dijual dengan harga leboh tinggi jika dilekatkan dengan logo Porsche. Komponen tersebut termasuk penutup tengah rim, penapis udara, set rim, beg udara dan cakera brek.

“Perkara ini yang akan mendatangkan bahaya. Alat ganti tersebut tidak diuji dan tidak diluluskan. Jelas kami mahu mengelakkan produk seperti ini dipadankan pada kereta kami,” kata Thomas Fischer pula.

Dianggarkan 80% produk palsu ini adalah dari China terutamanya di bandar Shenzen. Ia dihasilkan oleh pelbagai sumber di negara berkenaan, dari bengkel-bengkel kecil terletak di belakang rumah, sehinggalah ke kilang-kilang dengan tenaga pakar yang menghasilkan produk palsu yang sukar dibezakan dengan produk asli.

Menurut Fischer lagi, mereka berjaya mengesan produk-produk tersebut dengan bantuan pakar-pakar Porsche dari divisi lain seperti perolehan, selepas jualan, logistik dan Porsche Classic. Ia dikesan dengan membandingkannya dengan produk asli dan kadang kala pakej bungkusannya sahaja sudah cukup untuk membuktikan bahawa ia adalah palsu.

Porsche buru pembekal alat ganti palsu dari China

“Sasaran kami adalah sentiasa mengesan kedudukan sumber. Setelah kami jumpai, kami akan menghubungi pihak berkuasa tempatan bagi mengambil tindakan selanjutnya di situ. Kerjasama ini selalunya berhasil,” jelas Michaela Stoiber.

Usaha untuk menghalang jualan produk-produk tiruan ini di pasaran atas talian juga berjalan dengan lancar. Laman seperti Ebay dan Alibaba mempunyai sistem yang baik untuk mengesan produk sedemikian. Jika ia telah disahkan palsu, barangan tersebut akan diturunkan, dan penjual yang berulang kali dikesan membuat kesalahan sama akan diberikan notis bersama amaran untuk dikenakan tindakan pendakwaan.

Dengan kaedah tersebut, jumlah barangan tiruan Porsche yang dijual secara atas talian dapat dikurangkan sehingga satu pertiga dalam tempoh berberapa tahun lalu. Walau baagimanapun, ketiga-tiga ahli pasukan tersebut percaya bahawa tugas mereka tidak akan berkurang kerana China sentiasa innovatif dalam perkara sebegini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required