Kementerian pertimbang hadkan motosikal di lorong paling kiri jalanraya, had laju kapcai pada 70 km/j

Kementerian pertimbang hadkan motosikal di lorong paling kiri jalanraya, had laju kapcai pada 70 km/j

Sebagai langkah untuk mengurangkan jumlah kecederaan dan kematian penunggang motosikal di jalan raya, Kementerian Kerja Raya menyuarakan sokongan terhadap cadangan untuk menghadkan penunggang motosikal kepada lorong paling kiri atau lorong perlahan sahaja ketika berada di atas jalan raya dan juga lebuhraya negara ini – terutama ketika waktu puncak.

Perkara ini dinyatakan oleh Menteri Kerja Raya, Baru Bian di dalam sebuah temubual bersama portal berita The Mole, seperti dilaporkan oleh Bernama. “Perangkaan mengenai kematian dan kecederaan akibat kemalangan jalan raya pada waktu puncak semasa ke tempat kerja atau pulang yang melibatkan penunggang motosikal dan pembonceng telah mencapai tahap yang membimbangkan sejak empat tahun lepas,” katanya.

“Sebarang cadangan supaya dasar itu dikuatkuasakan sepanjang masa tidak sesuai buat masa ini,” kata Baru sebagai mengulas cadangan oleh kumpulan pro-keselamatan jalan raya The Safety First Group. Menurut perangkaan, lebih 4,000 orang mati dalam kemalangan motosikal setiap tahun dan beribu-ribu lagi turut cedera.

Kementerian pertimbang hadkan motosikal di lorong paling kiri jalanraya, had laju kapcai pada 70 km/j

Menteri berkenaan bagaimanpun berkata pelaksanaan dasar yang dicadangkan itu tidak akan berlaku dalam masa terdekat kerana pihak berkuasa perlu mendapatkan maklum balas terlebih dahulu daripada pihak-pihak yang berkepentingan. Selain itu, The Safety First Group turut menggesa kerajaan untuk menguatkuasakan had laju 70km/j untuk ‘kapcai’ atau motosikal berkuasa rendah.

“Buat masa ini, untuk mengenakan peraturan had laju sedemikian terutama bagi penunggang motosikal mungkin belum boleh lagi. Kita perlu menjalankan kajian mendalam memandangkan ini memerlukan pemerhatian yang teliti untuk satu tempoh yang panjang terutama dalam keadaan lalu lintas yang bercampur-campur di lebuh raya dan lebuh raya ekspres selain jalan-jalan di sekitar bandar, pekan kecil dan juga di kawasan luar bandar,” kata Baru.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required