Land Rover Series 1 “Oxford” tahun 1955 dalam misi selesaikan ekspedisi London-Singapura 64 tahun lalu

Land Rover Series 1 “Oxford” tahun 1955 dalam misi selesaikan ekspedisi London-Singapura 64 tahun lalu

Di antara tahun 1955 dan 1956, sekumpulan enam anak muda dari Universiti Oxford dan Cambridge di United Kingdom memulakan Ekspedisi Timur Jauh (juga menerima jolokan “The First Overland”), menaiki dua buah Land Rover Series 1. Dua kenderaan itu dinamakan “Oxford” dan “Cambridge”, terlibat di dalam perjalanan pertama ikut jalan darat yang berjaya merentas jarak 10,000 batu dari London ke Singapura.

64 tahun kemudian, ditahun 2019, seorang daripada kumpulan asal anak muda itu, Tim Slessor yang kini berusia 87 tahun, disertai oleh seorang pembikin filem Alex Bescoby, 31, akan sekali lagi menghidupkan dan memandu Land Rover Series 1 1955 yang sama untuk menjejak kembali laluan itu.

Tetapi kali ini, mereka akan melakukan perjalanan “pulang”; dari Singapura ke London – dan diberi jolokan “The Last Overland”, sebagai simbolik melengkapkan kitaran penuh perjalan yang dimulakan dahulu. Mereka akan merentas tiga benua benua dan lebih 20 negara – sasarannya ialah untuk tiba di London dalam tempoh 100 hari. Antara lokasi yang akan direntas ialah Myanmar, banjaran Himalaya, utara Turki, China, Uzbekistan, Iran dan Bulgaria.

Land Rover Series 1 “Oxford” tahun 1955 dalam misi selesaikan ekspedisi London-Singapura 64 tahun lalu

Dan, Isnin lalu, selepas sehari mereka memulakan perjalanan dari Kota Singa, Land Rover Series 1 1955 “Oxford” ini singgah sebentar di Kuala Lumpur untuk berkongsi projek yang ingin diusahakan itu. Unit asli berkenaan dibangunkan dan diberikan “nyawa” semula dari keadaan terabainya sebelum ini. Kenderaan itu kemudiannya diangkut ke Singapura dari London, sebelum didedahkan di bilik pameran Jaguar Land Rover di Singapura pada 30 Mei 2019.

“Sudah lama berlalu untuk kali terakhir saya memandu Land Rover ‘Oxford’ ini. Untuk melihatnya sekali lagi kini, itu amat menyentuh hati saya. Namun, nasihat daripada pakar selepas melihat keadaannya, mereka yakin kami tidak akan dapat menamatkan perjalanan ini. Itu membuatka saya lebih teruja dan bersungguh,” ujar Tim Slessor.

Di Malaysia, mereka akan bertandang ke Cameron Highlands sebagai kunjungan hormat kepada sebuah lokasi yang masih banyak Land Rover Series I hingga III boleh dilihat. Ekspedisi ini bergerak menuju Pulau Pinang pada 27 Ogos 2019, sebelum meneruskan baki perjalanan 97 hari mereka menuju London. Mereka akan turut disertai oleh beberapa lagi individu pakar penasihat untuk menguruskan risiko yang mungkin didepani sepanjang perjalanan. Semoga berjaya!

The First Overland (1955) & The Last Overland (2019)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required