Perbaharui cukai jalan di pejabat pos dihentikan di Sabah, S’wak, Langkawi untuk kereta 2.0L ke atas

Perbaharui cukai jalan di pejabat pos dihentikan di Sabah, S’wak, Langkawi untuk kereta 2.0L ke atas

Pos Malaysia telah mengumumkan mulai 1 September 2019, tiada lagi urusan perbaharui cukai jalan dilakukan di pejabat pos di Sabah (termasuk Labuan), Sarawak dan juga Langkawi, bagi kenderaan persendirian dengan kapasiti enjin 2,000 cc dan ke atas. Walau bagaimana pun, notis ini tidak melibatkan kenderaan dengan kapasiti enjin di bawah 2,000 cc. Arahan ini dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Walau pun tidak menjelaskan secara terperinci, namun langkah JPJ ini dikatakan bertujuan untuk membanteras tindakan segelintir pemandu yang sengaja cuba mengelak daripada membayar cukai jalan yang lebih tinggi.

Ini kerana cukai jalan yang dikenakan ke atas kenderaan di Malaysia Timur adalah kurang berbanding dengan kenderaan di Semenanjung, dan terdapat banyak kes kenderaan yang didaftarkan (dan dipandu) di Semenanjung yang menggunakan cukai jalan yang dikeluarkan di Sabah/Sarawak tanpa memaklumkan kepada JPJ berkenaan perubahan lokasi.

Walau pun menyedari ia adalah satu kesalahan di bawah Seksyen 24 Akta Pengangkutan Jalan 1987, dan penalti akan dikenakan jika tertangkap, namun demikian, ia tidak menghalang seseorang itu untuk mendapatkan bantuan individu daripada Malaysia Timur untuk memperbaharui cukai jalan di pejabat pos di Sabah/Sarawak.

Pergantungan memperbaharui cukai jalan untuk kenderaan berkapasiti enjin yang lebih tinggi menerusi pejabat pos di lokasi berkenaan bermakna pemilik kenderaan perlu melakukannya di pejabat JPJ sendiri atau pun di UTC, dan mungkin perlu membuktikan bahawa kenderaan tersebut sebenarnya berada di negeri terbabit dan bukan di tempat lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Nordin Wan on Sep 03, 2019 at 7:01 am

    Simple solution to a simple problem. Verify the address of the owner in the identity Card which should correspond with the location of vehicle. If it is not then the renewal should be done at JPJ as JPJ job should be the one to verify the location of vehicle.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required