Alpine kembali ke SS rali dengan A110 Rally R-GT

Alpine kembali ke SS rali dengan A110 Rally R-GT

Pada Mac 2017, jenama kereta sport ikonik Perancis iaitu Alpine telah muncul semula (kini milik Renault sepenuhnya), bermula dengan model A110 iaitu versi jelmaan semula model A110 klasik 1973. Seperti model asalnya yang bersinar dalam gelanggang rali, nampaknya Alpine A110 generasi baharu turut bakal di bawa ke kancah pertandingan yang sama.

Jentera yang diberi nama Alpine A110 Rally ini boleh dibeli mana-mana individu atau pasukan persendirian untuk bertanding dalam kategori R-GT – dalam Kejohanan Rali Eropah (ERC) dan Kejohanan Rali Dunia (WRC) – bermula hujung tahun ini. Menurut Alpine, homologasi FIA untuk ketegori R-GT tersebut masih belum lengkap, tetapi akan diterima dalam masa terdekat.

Para pembeli kereta ini nanti bakal bertarung dalam perlumbaan rali dengan saingan seperti Fiat 124 Abarth R-GT, Lotus Exige R-GT dan Porsche 911 GT3 dalam kategori R-GT yang diwujudkan oleh FIA khas untuk kereta-kereta GT bagi beradu kepantasan dalam Special Stage (SS) rali.

Alpine kembali ke SS rali dengan A110 Rally R-GT

Alpine A110 Rally ini dihasilkan Signatech berasaskan Alpine A110 Cup dan GT4, yang menampilkan casis dan aluminium yang ringan diambil dari model produksi biasa.

Ia masih dijana oleh enjin 1.8 liter turbo empat silinder yang diletakkan di bahagian tengah, tetapi dengan talaan yang lebih sesuai untuk perlumbaan rali, serta menghasilkan kuasa lebih dari 300 PS berbanding jumlah asal 252 PS/320 Nm. Kotak gear asal pula digantikan dengan transmisi sequential enam-kelajuan, namun kuasa masih hanya dialirkan hanya ke roda belakang, dengan gandar yang lengkap bersama LSD.

Kelengkapan rali lain yang dipadankan pada kereta ini termasuk sistem hidraulik tiga-hala, sistem brek dari Brembo bersama sistem brek ABS Motorsport dari Bosch, pedal penukar gear pada roda stereng, paparan instrumen bersepadu dan juga kelengkapan keselamatan yang menepati piawaian FIA sepeti rollcage penuh serta tempat duduk bucket dan tali pinggang keledar enam-poin perlumbaan dari Sabelt.

Alpine kembali ke SS rali dengan A110 Rally R-GT

Sesi shakedown kereta ini telah pun dilakukan di litar Lurcy-Lévis, terletak di Perancis, dan ia akan terus dibangunkan secara intensif di bawah seliaan juara rali 2WD Perancis Emmanuel Guigou dan juara rali junior Perancis 2015 Laurent Pellier.

Kereta ini akan dijual pada harga jangkaan dari 150,000 euro atau sekitar RM691k (bergantung pada homologasi), dan pelanggan pertama dijangka akan menerima Alpine A110 Rally ini pada awal tahun 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required