‘Myvi Tesla’ – projek baharu Roshen Maghhan

Jika anda cakna dengan perkembangan di media sosial, anda mungkin kenal dengan Roshen Maghhan, pemuda dari Malaysia yang menghasilkan aplikasi penterjemah bahasa yang mampu menterjemahkan perbualan manusia secara ‘real time‘ – dibuat kerana dia sendiri menghadapi masalah rakan sekerja yang kerap berbual dalam bahasa mandarin.

Sempena Hari Malaysia yang disambut semalam, 16 September 2019, Roshen sekali lagi mendedahkan projek terbaharu di akaun twitter peribadinya, kali ini dia mengubahsuai sebuah Perodua Myvi dengan menerapkan ciri seperti model-model keluaran Tesla, dan ia digelar sebagai ‘Project Myvi’.

Ubahsuai tersebut bukanlah bermaksud Roshen menukar enjin petrol 1.5 liter 2NR-VE pada perut Myvi berkenaan kepada motor berkuasa elektrik, tetapi menghasilkan satu aplikasi yang membolehkan berberapa fungsi yang boleh dikawal hanya menggunakan telefon pintar dari luar kereta!

Sehingga kini, Roshen berjaya menghasilkan empat fungsi yang boleh mengawal Myvinya menerusi telefon pintar iaitu menghidupkan dan mematikan enjin, menurunkan kesemua tingkap, memainkan muzik pada pemain audio, dan juga mengerakkan kereta tersebut ke hadapan.

Secara asasnya, Roshen menggunakan sistem Arduino iaitu satu kit hardware dan software yang membolehkan anda menghasilkan sebuah kotak komputer yang boleh diprogramkan sendiri untuk projek tersebut. Menurut Roshen, aliran fungsi sistem tersebut adalah bermula dari arahan di aplikasi telefon pintar, kemudian ke pelayar laman sesawang, Powershell, Serial Monitor, Arduino, kemudian ke kereta.

Walau bagaimanapun, tidak diketahui sama ada Roshen menggerakkan actuator akhir pada kereta berkenaan dari Arduino terus ke komponen tersebut, atau dia ada menggodam sistem multiplex pada Myvi itu. Untuk menggerakkan kereta menggunakan telefon pula, Roshen mungkin menggunakan satu actuator untuk menggerakkan tuil gear ke posisi ‘D’.

Juga kelihatan satu rod yang mungkin digunakan Roshan untuk mengawal pedal brek bagi membolehkan kereta tersebut bergerak. Menurut Roshen lagi, dengan cara ini Myvi tersebut hanya boleh digerakkan dengan kelajuan 1 km/j untuk tujuan keselamatan, kerana ia tidak mempunyai penderia seperti Tesla yang mampu berhenti sendiri sekiranya terdapat halangan di hadapan.

Apa pun, agak cool juga kan mempunyai Myvi yang dibekalkan dengan sedikit fungsi seakan Tesla seperti ini kan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required