Petronas lancarkan Syntium 7000 Hybrid CoolTech – pelincir Petronas pertama khas untuk kereta hibrid

Petronas lancarkan Syntium 7000 Hybrid CoolTech – pelincir Petronas pertama khas untuk kereta hibrid

Petronas Lubricant Marketing Malaysia (PLMM) hari ini melancarkan satu lagi minyak pelincir premium berkelikatan rendah dalam barisan siri Syntium iaitu Petronas Syntium 7000 Hybrid 0W-20 sintetik sepenuhnya dengan CoolTech yang dihasilkan khas untuk kereta-kereta dengan unit janakuasa hibird. Ia dijual pada harga RM295.00 untuk pek 4 liter dan RM80.00 bagi pek 1 liter.

“Siri baharu ini dihasilkan bagi memenuhi pasaran yang semakin berkembang dalam masa yang sama kami masuk ke segmen dengan teknologi tinggi, yang kurang diperhatikan sebelum ini. Bersama pengalaman kami dalam berkerjasama dalam peringkat tertinggi sukan permotoran, perlumbaan Formula 1, kami telah menghasilkan formulasi yang difokuskan untuk mengoptimakan prestasi enjin bagi kedua-dua kenderaan petrol dan dan hibrid,” kata Dato’ Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, pengarah urusan dan CEO Petronas Dagangan Berhad.

“Oleh itu, teknologi CoolTech telah dibangunkan bagi membantu menyejukkan komponen enjin yang kritikal bagi membolehkan enjin mampu beroperasi secara efisien walaupun di bawah tekanan. Hari ini kami bangga untuk membawakan teknologi yang dibangunkan dari litar lumba ke jalan raya di Malaysia bagi memberikan manfaat kepada pemandu kita,” tambahnya yang juga Naib Presiden Pemasaran, Perniagaan Hiliran Petronas.

Petronas lancarkan Syntium 7000 Hybrid CoolTech – pelincir Petronas pertama khas untuk kereta hibrid

Syntium 7000 Hybrid ini akan menyertai barisan produk pelinciran premium sintetik spenuhnya Petronas Syntium dengan CoolTech yang lain seperti Syntium 7000 0W-16 yang dijual pada harga RM315 (4L) dan RM95 (1L), Syntium 7000 0W-20 berharga RM185 (4L) dan RM60 (1L) sertaa Syntium 3000 5W-30 berharga RM180 (4L) dan RM55 (1L). Ia turut memenuhi standard API SN Plus terbaharu yang mampu melindungi enjin dari gejala Low-Speed Pre-Ignition (LSPI) pada enjin-enjin turbo dengan sistem suntikan bahan api terus.

Selain dari pelincir jenis sintetik sepenuhnya, Petronas Syntium turut terdapat dalam jenis separa sintetik Syntium 800 10W-40 berharga RM144 (4L) dan RM40 (1L) serta jenis mineral Syntium 500 5W-30 berharga RM92.00 (4L) dan RM26.00 (1L) – kedua-duanya juga dihasilkan dengan teknologi CoolTech.

Perasmian produk baharu ini turut disaksikan oleh pemandu Formula 1 Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Lewis Hamilton yang baharu sahaja menghabiskan GP Singapura hujung minggu lalu. Pegawai teknologi Petronas Lubricants International, Eris Holthusen juga hadir menyertai majlis ini.

“Petronas Syntium memainkan peranan yang penting dalam menyejukkan enjin kami dan membolehkan kami mencapai keputusan yang baik di litar. Kerjasama antara organisasi teknikal kami adalah sangat baik, dan ia memberikan kami keyakinan dengan mengetahui bahawa kami mempunyai pelincir terbaik dan boleh diharap. Ini membolehkan kami lebih mudah untuk mencapai sasaran utama dan mencapai keputusan terbaik untuk pasukan di litar,” kata Hamilton.

Menurut Petronas, Syntium dengan teknologi CoolTech diformulasikan untuk situasi pemanduan moden dan ia dibangunkan dengan rantaian minyak yang kuat bagi melindungi enjin dari kerosakan akibat suhu yang terlalu tinggi, serta mengoptimakan keberkesanan penggunaan bahan api dengan memastikan enjin sentisa dalam suhu yang rendah.

PLMM kini sedang meluaskan penampilan jenama Petronas di seluruh Malaysia secara agresif, dan jenama berkenaan kini boleh didapati di 1,000 outlet runcit dan 3,000 bengkel persendirian di seluruh negara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required