Kaedah agihan subsidi bersasar RON 95 sudah sedia – k’jaan guna bil elektrik bagi kenal pasti kelayakan

Kaedah agihan subsidi bersasar RON 95 sudah sedia – k’jaan guna bil elektrik bagi kenal pasti kelayakan

Mekanisma bagi memberikan subsidi bersasar untuk petrol RON 95 kini dilaporkan sudah pun sedia untuk digunakan. Menurut laporan The Star dengan mengambil petikan dari Sin Chew Daily, kerajaan akan menentukan mereka yang layak untuk menerima subsidi ini dengan menggunakan bil elektrik pengguna sebagai salah satu cara (tidak akan menggunakan kaedah berdasarkan kapasiti enjin kenderaan), dan akan dihantar ke Parlimen bagi mendapatkan kelulusan pada Oktober ini.

Dalam berita tersebut, Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna Chong Chieng Jen dilaporkan berkata hanya mereka yang berada dalam kategori B40 dengan bil elektrik sekitar RM100 hingga RM200 akan layak untuk menerima bantuan subsidi ini. “Penggunaan bil elektrik tersebut hanyalah sebagai poin rujukan,” katanya.

Menurutnya lagi bagi mereka yang layak menerimanya, mereka akan diberikan subsidi sebanyak RM30 sebulan, atau subsidi 30 sen untuk setiap liter petrol RON 95, terhad hanya 100 liter setiap orang sebulan. Bagi pengguna motosikal pula, mereka akan diberikan subsidi RM12 sebulan.

Kadar berkenaan adalah selaras dengan kadar yang telah diumumkan dalam Bajet 2019, namun kaedahnya pemberiannya telah diubahsuai dengan cara terbaharu ini. Sebelum ini, Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengatakan subsidi ini akan diberikan untuk golongan B40, yang menggunakan kereta dengan kapasiti di bawah 1,500 cc dengan kadar 30 sen seliter untuk RON 95, diberikan terhad 100 liter seorang setiap bulan, manakala motosikal pula di bawah 125 cc diberikan terhad 40 liter seorang sebulan.

Kaedah agihan subsidi bersasar RON 95 sudah sedia – k’jaan guna bil elektrik bagi kenal pasti kelayakan

Chong menjelaskan lagi bahawa wang subsidi berkenaan akan disalurkan terus ke akaun bank penerima, sama seperti cara yang telah diumumkan oleh kerajaan pada Julai lalu, yang akan menyaksikan wang tunai berkenaan akan diberikan kepada golongan B40 yang telah disahkan layak untuk menerima Bantuan Sara Hidup (BSH), sama seperti kaedah program BSH itu sendiri.

Cara penentuan dan kaedah agihan subsidi ini sepatutnya diumumkan pada suku pertama tahun ini, dan perlaksanaannya dijangka pada suku kedua 2019. Namun ia kemudiannya diumumkan akan ditunda pada September. Dengan bermulanya pemberian subsidi ini nanti, harga RON 95 yang buat masa sekarang dijual pada harga maksimum RM2.08 seliter akan ditarik balik oleh kerajaan dan ia akan kembali dijual mengikut harga semasa secara mingguan.

Berdasarkan pengiraan Mekanisma Harga Automatik (APM), minggu ini RON 95 sepatutnya dijual pada RM2.49 seliter jika harga maksimum berkenaan tidak berkuatkuasa. Menurut kerajaan, sehingga kini purata RM133 juta telah dibelanjakan setiap minggu bagi memberikan subsidi untuk mengekalkan harga petrol tersebut.

Untuk minggu ini (28 September hingga 4 Oktober), kerajaan menyatakan bahawa kira-kira RM173.26 juta subsidi akan diberikan bagi menyerap lebihan harga petrol RON 95 berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required