Scania AXL – trak autonomous tanpa tempat pemandu

Scania AXL – trak autonomous tanpa tempat pemandu

Sudah wujud sejak tahun 1911, Scania sememangnya syarikat yang cukup berpengalaman dalam penghasilan kenderaan berat. Memasuki era moden ini, mereka juga bergerak selari dan menerapkan teknologi terkini pada kenderaan yang dikeluarkan. Terbaru, syarikat dari Sweden ini memperkenalkan sebuah trak konsep tanpa pemandu yang dinamakan sebagai Scania AXL.

Kenderaan berat yang boleh bergerak sendiri memang bukan benda baru, tapi kebanyakannya masih mempunyai tempat duduk pemandu. Scania AXL pula tiada tempat pemandu, dikawal dari jauh dan boleh beroperasi secara sendiri. Kawasan lombong dan tapak pembinaan tertutup adalah antara tempat yang dilihat sesuai menggunakan kenderaan seperti ini.

Menurut jurutera yang terlibat dalam pembangunan Scania AXL ini, ia dihasilkan untuk menunjukkan kepada orang ramai apa yang boleh ditawarkan oleh Scania dalam teknologi autonomous ini. Ia adalah satu permulaan dan orang ramai boleh memberikan maklum balas tentangnya.

Scania AXL – trak autonomous tanpa tempat pemandu

Scania bukan sekadar menunjukkan sebuah kenderaan konsep lukisan digital, tetapi ia sudah boleh beroperasi dan ditampilkan dalam video. Walaubagaimanapun, perincian teknikalnya masih belum didedahkan, kecuali diberitahu menggunakan enjin pembakaran dalaman dan sumber bahan api bio.

Sudah tentu, sebagai sebuah kenderaan autonomous, perisian berteknologi adalah sangat penting, dan Scania AXL mempunyai tujuh kamera, pemancar laser serta radar. Maklumat yang dikumpul daripada sistem itu dihantar kepada komputer untuk diterjemah dan digunakan untuk mengawal kenderaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required