RRJ Capital tawar RM3 bilion beli PLUS M’sia – tol akan turun 20%; konsesi tambah 20 tahun lagi

RRJ Capital tawar RM3 bilion beli PLUS M’sia – tol akan turun 20%; konsesi tambah 20 tahun lagi

RRJ Capital – syarikat swasta yang berpangkalan di Hong kong, diterajui rakyat Malaysia – telah menawarkan tunai sebanyak RM3 bilion untuk membeli PLUS Malaysia, bagi membolehkan mereka mengambil 100% kepentingan pada syarikat konsesi lebuhraya tersebut.

Buat masa sekarang, PLUS Malaysia dimiliki oleh UEM Group (subsidiari dari Khazhanah) dengan pegangan saham 51% dan juga Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dengan saham 49%. Syarikat tersebut bertanggungjawab dalam operasi dan juga penyelenggaraan untuk lebuhraya sejauh 957 km dalam portfolio PLUS.

Dalam laporan oleh The Edge dan Reuters, jika tawaran tersebut diterima, RRJ turut akan mengambil alih kepentingan kedua-dua syarikat dalam pinjaman tidak terjamin boleh tukar boleh tebus (RCULS) yang dikeluarkan oleh Projek Lebuhraya Usahasama (PLUS), iaitu subsidiari penuh PLUS Malaysia.

RRJ turut menyatakan bahawa sekiranya mereka berjaya dalam tawaran ini, kadar tol sepanjang lebuhraya kendalian PLUS Malaysia akan diturunkan sebanyak 20%. Tetapi, dalam cadangan tersebut turut menyatakan bahawa tempoh konsesi turut akan dipanjangkan dengan tambahan 20-tahun, yang akan tamat pada 2038, tanpa kenaikan tol secara berperingkat.

RRJ Capital tawar RM3 bilion beli PLUS M’sia – tol akan turun 20%; konsesi tambah 20 tahun lagi

Perincian lain yang turut dinyatakan adalah urusniaga ini akan menamatkan komitmen ganti rugi kerajaan sedia ada kepada PLUS Malaysia kerana menangguhkan kadar kenaikan tol. Ini akan membolehkan kerajaan tidak perlu untuk membayar RM2.7 bilion kepada PLUS Malaysia dari 2020 hingga 2025 di bawah perjanjian kedua-dua pihak. Walau bagaimanapun, kerajaan masih lagi perlu menjadi penjamin kepada berberapa hutang PLUS, yang kini berjumlah sekitar RM30 juta.

“RRJ kini bersedia untuk bergerak cepat dengan penasihat kewangan dan teknikal kami bagi mula berunding dan usaha yang wajar dilakukan sekiranya tawaran yang kami cadangkan ini diterima,” kata RRJ dalam suratnya bertarikh 25 September.

Dokumen tersebut turut menyatakan RRJ akan memperkenalkan teknologi dan sistem terkini, yang kini digunakan oleh negara seperti Jepun, Eropah dan Amerika Syarikat. Ini termasuk sistem kutipan tol elektronik seperti EZPASS di AS, yang tidak memerlukan sebarang pondok tol.

Rancangan lain yang dinyatakan termasuk penggunaan data besar serta kecerdasan buat­an (A.I) bagi mengkaji sistem trafik untuk mengurangkan kesesakan trafik, sistem kadar tol berbeza antara waktu puncak dan bukan puncak, laluan laju khas untuk kereta yang lebih dari dua atau tiga penumpang, dan sistem kadar berkembar elektronik yang akan mengenakan kadar tol lebih tinggi kepada kereta lebih premium.

“Ada berberapa cadangan untuk lebuhraya bertol. Khazanah sendiri telah menghantar berberapa cadangannya kepada kerajaan. Yang penting, terpulang kepada kerajaan untuk menilai cadangan-cadangan tersebut dan membuat keputusan apa yang terbaik untuk negara dan rakyat,” kata jurucakap Khazanah kepada Reuters.

RRJ Capital tawar RM3 bilion beli PLUS M’sia – tol akan turun 20%; konsesi tambah 20 tahun lagi

Sebelum ini, perdana menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad pernah dilaporkan berkata Khazanah akan menjual aset yang ‘tidak digunakan’ oleh kerajaan sebagai langkah untuk mendapatkan dana untuk membayar hutang negara.

“Terdapat kawalan ke atas industri tertentu tetapi soal pembabitan kerajaan dalam perniagaan, kami sentiasa percaya bahawa kerajaan tidak patut terbabit dalam perniagaan. Kami tidak bagus dalam perkara itu,” kata Tun ketika ditanya adakah Khazanah akan terus menjual sahamnya dalam syarikat berkait kerajaan dalam satu dialog yang berlangsung di New York baru-baru ini.

RRJ bukan satu-satunya syarikat yang membuat tawaran untuk memiliki PLUS Malaysia. Maju Holdings turut menghantarkan cadangan yang sama dengan tawaran RM3.5 bilion di mana RM2 bilion dalam bentuk tunai dan baki RM1.5 bilion lagi adalah pampasan kepada kerajaan.

Dalam tawaran Maju Holdings ini, mereka memberikan pilihan empat senario iaitu penurunan kadar tol sebanyak 25% bersama tambahan konsesi selama 10-tahun, penurunan 30% kadar tol dengan tambahan konsesi selama 15-tahun, penurunan 33% kadar tol dengan tambahan konsesi selama 20 tahun atau penurunan 36% kadar tol dengan tambahan konsesi selama 30-tahun.

Juga terdapat rundingan cadangan kerajaan yang dilaporkan oleh NST, bagi mengambil alih 15 lebuhraya termasuk Lebuhraya Utara Selatan yang diuruskan oleh PLUS dengan jumlah RM43 bilion menerusi terbitan kertas hutang kepada konsesi-konsesi lebuhraya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required