Honda Malaysia panggil balik 23,476 unit pelbagai model untuk tukar inflator beg udara Takata

Honda Malaysia panggil balik 23,476 unit pelbagai model untuk tukar <em>inflator</em> beg udara Takata

Honda Malaysia telah mengumumkan satu lagi panggilan balik yang melibatkan sejumlah 23,476 unit yang terdiri daripada model Accord, City, Civic, CR-V, Insight, Jazz dan Stream yang pernah terlibat dengan kempen panggilan balik sebelum ini akibat inflator beg udara Takata yang bermasalah. Syarikat ini berkata, ini adalah langkah pencegahan dan tidak melibatkan sejumlah kenderaan yang dipanggil balik, dan untuk mengganti beg udara yang bermasalah itu.

Model yang terjejas yang tersenarai dalam jadual di bawah (satu untuk inflator beg udara hadapan pemandu dan satu lagi melibatkan inflator beg udara penumpang hadapan), dan pelanggan yang terlibat digesa untuk menggantikan komponen tersebut secepat mungkin. Penggantian beg udara yang bermasalah ini adalah percuma dan kos penukarannya ditanggung sepenuhnya oleh Honda Malaysia sendiri.

Klik untuk besarkan

Pelanggan yang terlibat akan dimaklumkan oleh Honda Malaysia dan boleh menghantar kenderaan masing-masing di mana-mana 95 pusat servis Honda yang bertauliah untuk pemeriksaan dan penggantian komponen. Honda Malaysia turut menambah telah mempunyai 100% ketersediaan stok bagi komponen ganti yang boleh didapati dalam tempoh waktu pendek untuk memastikan proses penukaran berjalan lebih lancar untuk kenderaan yang terbabit.

Setakat 1 Oktober 2019, Honda Malaysia telah menggantikan lebih 249,000 unit inflator beg udara hadapan pemandu, iaitu merangkumi 91% kadar penyelesaian. Sementara itu, kadar penyelesaian bagi inflator beg udara pemandu dan penumpang hadapan pula telah melebihi 537,000 unit atau 89% selesai. Walau bagaimana semua model semasa yang masih dalam jualan tidak terlibat dengan panggilan balik ini.

Pemilik boleh menyemak status panggilan balik kenderaan masing-masing menerusi laman web rasmi Honda Malaysia atau pun VINCHECKER, selain menghubungi talian bebas tol Honda di 1-800-88-2020.

Menerusi siaran akhbar yang diedarkan, Honda Malaysia menyeru agar semua pelanggan yang terjejas untuk segera melakukan penggantian inflator beg udara ini kerana ia mungkin akan meletup sekiranya berlaku sebarang insiden dan kebarangkalian boleh mendatangkan risiko terhadap pemandu dan penumpang terbabit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required