Kenderaan e-hailing tidak dianggap sebagai kenderaan komersil, tidak perlu salinan eVP – Anthony Loke

Kenderaan e-hailing tidak dianggap sebagai kenderaan komersil, tidak perlu salinan eVP  – Anthony Loke

Kementerian Pengangkutan telah memaklumkan telah mewujudkan satu kod khas baharu bagi “kenderaan persendirian e- hailing” dengan mengguna pakai ringkasan kod kegunaan “AH” di dalam sistem mySIKAP yang dikendalikan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Menterinya, Anthony Loke berkata, semua kenderaan yang digunakan sebagai kenderaan perkhidmatan e-hailing adalah diketegorikan sebagai kenderaan persendirian e- hailing .

“Justeru, pemilik dan pemandu kenderaan e-hailing tidak perlu hadir ke JPJ bagi mencetak Permit Kenderaan E-hailing (eVP) ini kerana telah dilaksanakan melalui saluran maklumat eVP oleh APAD, LPKP Sabah dan LPKP Sarawak. Maklumat tersebut akan ditukar kod kegunaan secara automatik kepada kod “AH” dalam mySIKAP oleh JPJ.

“Selain itu, kod terbabit hanya untuk kegunaan dalaman pentadbiran sistem mySIKAP dan tidak akan dicetak dalam geran hak milik kenderaan atau tertera dalam mana-mana dokumen,” katanya.

Kenderaan e-hailing tidak dianggap sebagai kenderaan komersil, tidak perlu salinan eVP  – Anthony Loke

Kod ‘AH’ antaranya adalah untuk JPJ mengenal pasti kenderaan persendirian individu dan e-hailing. Selain itu, ia untuk memastikan ia menjalani pemeriksaan Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (PUSPAKOM).

Dalam masa yang sama, Loke menambah, penguatkuasaan e-hailing akan tetap dilaksanakan mulai 12 Oktober ini. Sehubungan itu, pihaknya tidak akan melayan sebarang permintaan untuk melanjutkan tarikh berkenaan kerana operasi perkhidmatan itu tidak akan terganggu.

“JPJ tidak akan terus bertindak memeriksa semua kenderaan e-hailing pada hari pertama penguatkuasaannya. Pihak berkuasa akan melaksanakan penguatkuasaan secara berperingkat untuk memberi peluang kepada pemandu dan pemilik e-hailing mematuhi semua peraturan yang ditetapkan.

“Mana-mana pemandu yang sudah lulus ujian Lesen Kenderaan Pengangkutan Awam (PSV) boleh mencetak slip kelulusan sementara menunggu lesen PSV itu siap. Mereka boleh menunjukkan slip lulus ujian PSV itu sekiranya ditahan oleh penguatkuasa JPJ,” katanya sambil mengesahkan sehingga kini sebanyak 55,665 kenderaan sudah memiliki eVP di seluruh negara. Manakala sebanyak 113,118 calon sudah berdaftar dan menghadiri kursus PSV sementara 55,673 pemandu sudah lulus ujian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required