MITI senarai hitam 9 firma mengimport, menjual kenderaan kerana salah guna Permit Import Terbuka

MITI senarai hitam 9 firma mengimport, menjual kenderaan kerana salah guna Permit Import Terbuka

Sebanyak sembilan syarikat telah disenarai hitamkan apabila didapati menyalahguna Permit Import (AP) Terbuka untuk mengimport dan menjual kenderaan bermotor.

Menurut laporan yang disiarkan oleh The Sun Daily, sebanyak 75 syarikat yang mendapat AP terbuka diaudit sejak Mei tahun lalu bagi memastikan mereka mematuhi garis panduan sedia ada.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Dr Ong Kian Ming, berkata audit pematuhan itu membabitkan 50 syarikat di ibu negara dan Selangor, Sabah dan Sarawak (10), Johor (10) dan lima di Pulau Pinang.

“Sejak 2009, kementerian melaksanakan audit pematuhan secara berkala bagi memastikan isu penyelewengan AP dapat diselesaikan. Audit pematuhan ini merangkumi keseluruhan proses pengimportan hingga kenderaan terbabit dijual dan didaftarkan,” katanya pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat semalam.

Kian Ming turut berkata, audit terbabit dilakukan bagi memastikan syarikat AP terbuka mematuhi garis panduan seperti memastikan perniagaan dijalankan tanpa menggunakan syarikat pengantara.

“Bagi tempoh 2017-2018, sebanyak sembilan syarikat disenarai hitam menerusi audit pematuhan kerana melakukan kesalahan berkaitan penyelewengan AP,” katanya.

Pada Mac lalu, MITI berkata, proses untuk memohon AP terbuka ini dilakukan secara telus, berikutan ada pihak yang menuduh kerajaan telah meluluskan sebanyak 39 pemegang AP baharu. Malah menterinya, Datuk Darell Leiking menegaskan, bagi pemegang AP yang didapati menyeleweng permit terbabit, sekiranya ada bukti yang mengesahkan salah laku tersebut, hukuman yang sewajarnya akan dikenakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required