Nascar akan guna sistem hibrid pada tahun 2022?

Nascar akan guna sistem hibrid pada tahun 2022?

Dalam banyak-banyak perlumbaan di seluruh dunia, Nascar adalah antara perlumbaan yang agak ‘old school‘ dari segi teknologi kerana peminatnya masih mahu sensasi asli perlumbaan tersebut. Kereta-kereta lumba ‘stock car‘ berkenaan hanya bertukar dari sistem karburator kepada sistem suntikan bahan api elektronik pada tahun 2012, dan sehingga kini enjin-enjin V8 dalam perlumbaan tersebut masih menggunakan sistem injap jenis pushrod dengan aci sesondol di sebelah blok enjin dan bukan pada kepala silinder.

Ini ada satu berita yang agak mengejutkan dari Nascar – dalam laporan TechCrunch, naib presiden senior Nascar untuk pembangunan perlumbaan, John Probst menyatakan bahawa perlumbaan tersebut akan menampilkan teknologi hibrid seawal tahun 2022.

“Kami telah mengembara ke seluruh dunia untuk melawat badan kelulusan lain dan tidak menafikan hakikat bahawa dunia akan menuju lebih kepada teknologi hibrid,” kata Probst.

“Kami berusaha untuk kearah hibrid penuh. Saya tidak tahu di mana selebihnya untuk kami dalam jangka masa panjang, tetapi beberapa bentuk teknologi hibrid sudah ada dalam pemerhatian kami… selepas 2021. Tidak ada yang disahkan sepenuhnya sehingga ia tiba di litar lumba. Oleh itu, teknologi hibrid mungkin akan berada pada kereta lumba kami pada 2022, jika semua rancangan berjalan mengikut jadual sepatutnya,” jelas Probst.

Nascar akan guna sistem hibrid pada tahun 2022?

Langkah seterusnya akan diambil setelah Nascar mengumumkan undang-undang baharu untuk kereta lumba generasi seterusnya pada 2021. “Cuba untuk melakukan semuanya dalam satu masa mungkin agak berat,” katanya lagi.

Dengan teknologi hibrid yang memadankan enjin pembakaran dalaman dan motor elektrik memerlukan perlumbaan ini diadakan pada litar lebih pendek dan juga lebih banyak selekoh yang memerlukan pedal brek di tekan. Ini kerana jika ianya dilangsungkan pada litar ringkas berbentuk oval seperti perlumbaan Nascar Daytona 500, pemandu jarang sekali untuk menekan brek, sekaligus sistem regenerative braking yang akan mengecas semula bateri hibrid tidak dapat digunakan.

“Kami perlu membuat penyelidikan untuk semua ni, tetapi saya rasa ada berberapa pilihan lain sebagai pengantaraan dan litar kami boleh diteroka,” kata Probst dengan merujuk litar yang sesuai dengan panjang jarak 1.5 batu atau kurang.

Nascar juga mungkin mahu menjadikan sistem hibrid berkenaan berfungsi seakan sistem KERS pada Formula 1, yang akan memberikan kuasa tambahan dari motor elektrik dengan satu sentuhan butang.

“Adakah kuasanya dilepaskan secara automatik dalam pra-strategi yang telah dirangka? Adakah ia akan dilepaskan dengan cara menekan butang yang akan memberikan kuasa tambahan kepada pemandu untuk mula memintas atau menyudahkan pintasan? Ini semua adalah perkara yang perlu kami lihat.

Nascar akan guna sistem hibrid pada tahun 2022?

“Saya rasa anda boleh…gunakan enjin untuk memulihkan kuasa. Jadi pemandu diberikan kuasa tambahan, dalam masa yang sama dia tahu bahawa dia sedang mengecaj semula kuasa bateri bagi digunakan secara strategik selepas itu dalam perlumbaan tersebut,” tambah Probst.

Walau bagaimanapun, Nascar juga mungkin akan mengguna pakai sistem hibrid dari kereta produksi biasa yang telahpun digunakan oleh pengeluar-pengeluar yang bertanding dalam siri berkenaan iaitu Ford, Chevrolet dan Toyota.

Menurut pengurus Ford Performance untuk Nascar, Pat DiMarco, perkara ini amat menarik perhatian pihak mereka. “Sebagai pengeluar OEM, Nascar kini sedang melihat kepada hibrid untuk masa hadapan menarik perhatian kami. Dahulu…ketika kami menghasilkan enjin untuk berlumba dan ambil komponen yang sama untuk dipadankan terus kepada kereta produksi, banyak perkara seperti itu sudah tiada lagi,” jelasnya.

Bekas juara Nascar dan kini masih berlumba dalam siri tersebut, Brad Keselowski turut menyokong hibrid digunakan dalam Nascar. “Saya peminat teknologi,” katanya kepada TechCrunch.

“Pertama, ia akan memberikan sukan ini potensi prestasi lebih dari kereta dan, kedua, ia membuatkan Nascar releven kepada pasaran – kerana tiada siapa yang akan membangunkan teknologi dengan bersungguh atau lebih cepat dalam sukan permotoran berbanding kami,” tambah Keselowski lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required